2009: En svensk reklamfilm sätter fingret på hur man genom att väcka leklust kan få människor att göra ett nyttigare val i vardagen.
En helt vanlig trappa i en tunnelbaneuppgång vid Odenplan i Stockholm förvandlas till ett gigantiskt piano – vilket naturligtvis leder till att fler väljer att avstå rulltrappan. Kolla in paret som ungefär en minut och 23 sekunder in i klippet ser helt förtrollade ut och hoppar synkroniserat upp och ner i trappan.
Rolighetsteorin är något som i högsta grad går att applicera i sin vardag – till exempel för att göra det roligare att gå och träna på gymmet. Jag tycker att det brukar vara en helt onödigt stel stämning bland hantlar och skivstänger – och har bestämt mig för att tiden då jag vilar mellan maskinerna ska användas till att… eh… göra små hopp och danser framför spegeln!
Psykologen Anna Kåver skriver i sin bok om värdet av att leka
Det är också naturligtvis viktigt att ha kul i tillvaron. Få saker stärker vårt emotionella immunförsvar lika mycket som att leka och skratta – sådant gör båten sjösäker.
Av: John Airaksinen