Gymnastikstjärnan hindras från att tävla: Frustration och revanschlust

2008: Veronica Wagner – världsstjärna i gymnastik – är riktigt frustrerad. 

På grund av en benskada stoppas Veronica Wagner av Sveriges Olympiska Kommitté från att deltaga i OS i Peking, trots att hon kvalificerat sig och trots att hon själv tycker att hennes ben är tillräckligt läkt. Hon är ledsen och frustrerad och kan inte förstå hur beslutet kan vara omöjligt att överklaga. “Kom å kolla på en träning och säg till mig att jag inte är tillräckligt bra!” uppmanar Veronica SOK. Hon har svårt att acceptera att beslutet är slutgiltigt. 

Veronicas utbrott mot SOK är förståeligt och kan mycket väl ha varit berättigat. Men utbrottet fick inte SOK att ändra sig. De senaste åren har jag lärt mig en grej som är sjukt användbar. Innan jag får mitt utbrott försöker jag tänka “Vad är det jag vill få ut av den här konflikten/situationen?” istället för “Nu ska han få vad han tål!”. Det gör det en aning lättare att sedan formulera mina behov, trots att jag är arg och besviken. Det handlar inte om att vara mesig utan att använda sig av strategier för att få det man vill ha.  

annakaver

Psykologen Anna Kåver skriver i sin bok om känslan av att bli hindrad

Vi blir arga både när vi upplever att vi hindras från att uppnå det vi vill ha, våra mål, och när vi faktiskt också blir det.  Det är ett faktum – det finns hinder överallt. Med de pessimistiska glasögonen på, blir själva livet som ett långt och ansträngande hinderlopp. /…/Självkänsla bygger till stor del på att vi känner till vad som utlöser våra unika känslomönster och att vi accepterar att vi har dem. Då blir tillvaron lättare att hantera.

Av: Linda Backman

2 svar till “Gymnastikstjärnan hindras från att tävla: Frustration och revanschlust”

  1. Veronica Wagner skriver:

    Hej.. Jag vet att man inte alltid bör reagera efter känslor utan förnuft. Men om man har för mycket känslor då? Kram kram Veronica

  2. John skriver:

    Hej Veronica! En grej som låter rätt knäpp men som jag tycker ofta funkar väldigt bra är att ibland testa att bete sig helt tvärtemot sin känsla. Känslor påverkar såklart hur vi beter oss – men det motsatta gäller också!

    Om jag till exempel är sjukt stressad brukar jag ta en paus börja leka och låtsas att jag typ är på cirkus hehe. Även om jag sen fortfarande har allt arbete kvar att göra brukar det gå betydligt bättre när hjärtat inte bultar av stresspåslag…

    Är för övrigt sjukt imponerad av dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.