Modern psykologi har använts inom reklam, kommunikation och PR ända sedan 1920. Då kastades behavioristen John Watson ut från John Hopkins university och kastades sig över att göra reklam för bland annat Ponds cold cream.
Mycket har hänt sedan 1920 och vår workshop Hopkopplad går på bland annat Berghs school of communication med nya rön om hur vi påverkas av vänner, låga trösklar och känslor.
Nu har Berghs funderingar på att utöka denna del och skapa en längre kurs. I samband med detta övervägande fick jag hålla ett frukostseminarium om att påverka åsikter och beteenden. Det spelades in och går att se här för den som är nyfiken. Det är en del diskussionsfrågor, men de kan man spola förbi!
Efter föreläsningen kom en etikstudent fram vi diskuterade om man ska ge bort psykologiska knep till kommunikatörer. En bra fråga som jag och Psykologifabriken funderat mycket på. Jag tror PR blir bättre och har potential att hjälpa människor med kunskap om hur människan fungerar.
Om du ser föreläsningen tror jag att du kommer att förstå varför.