Publicera din tenta istället för att lämna den till läraren

Nintendogenerationen är van vid TV-spelens ständiga belöningar och behöver ständig och omedelbar feedback. Hur galet är det då inte att elever och studenter lämnar in sina tentor de arbetat med i veckor till en stackars person som ska förmå ge denna utförliga feedback. Ofta tar det en vecka innan examinatorn lyckats formulera några meningar till studenten. Hur omedelbart är det? Hur effektivt är det?

Jag skulle vilja komma med ett förslag. Om du är student, publicera din hemtenta på internet. Om du är lärare, gör publicering en del av uppgiften. Helt plötsligt kan många fler personer kommentera, ge feedback och hjälpa studenten i sin utveckling. Detta kan ge en naturlig belöning, eller förstärkning, vilket är långt mer kraftfullt än ett “ok!” klottrat på uppgiften. Samtidigt som kunskapen kommer andra till del.

Jag vill komma med ytterligare ett förslag. Om du är psykologistudent, skriv en version av din tenta för Psykologifabriken. Om du undervisar i psykologi på högskolan, gör en uppgift som går ut på att studenterna ska popularisera en vetenskaplig artikel. Sedan får de som vill skicka in den till oss så publicerar vi de som vi tror fungerar.

Vi tror att det kan göra utbildningen mer förstärkande.

Här får du fler tips om hur du går från “lämna in”-undervisning till “publicera”-undervisning: 6 Ways Innovative Educators Can Move from “Hand It In” to “Publish it” Teaching

text: Oskar Henrikson

11 svar till “Publicera din tenta istället för att lämna den till läraren”

  1. Per skriver:

    Härlig ide Oskar!

    Har tidigare spånat på tentaplugg.se för att låta studenter själva tillverka små quiz och tester inför tentan baserat på kurskod men det här med att publicera hemtentan var ju snäppet vassare.

    Ett annat alternativ är att starta företag — kunden ger dem mest direkta feedback du kan få.

  2. John skriver:

    Per> Exakt vår tanke när vi startade Psykologifabriken :)

  3. Alexander B. R. skriver:

    Instämmer! Låt inte intressanta forskningsrön förbli dammiga kompendier i en plastmapp på biblioteket. Gör istället som American Psychological Association (APA) och sammanfatta det mest väsentliga i forskningen på ett så enkelt och lättåskådligt sätt som möjligt. Vill man gräva djupare finns alltid originaltexten att tillgå, men för många kanske det räcker med en matig sammanfattning?

    Vill även passa på att tipsa om APA:s sida för psykologisk vetenskap applicerat på vardagliga fenomen – bara att klicka fram ett ämnesområde som intresserar: http://www.apa.org/research/action/index.aspx

  4. Oskar skriver:

    @Per ja, att kunden ger direkt feedback råder det ju ingen tvekan om. Jag tycker faktiskt att utbildningen borde ha just “riktiga” kunder, klienter och uppdragsgivare. Det skulle öka angelägenheten i arbetet.

    @John Oh, yes!

    @Alexander Åh, vilken spännande sida! Funderade ett tag på en hemsida där forskare själva skulle få sammanfatta sin forskning i en kortare artikel. Just för att nå ut brett. Det är är ju det!

  5. Keso skriver:

    Ser vissa problem med konceptet.

    Hur ska utomstående kommentatorer som knappt vet vad kursen handlar om kunna bedöma tentans upfyllande av kursmålen? Det är ju det som är relevant för uppgiften. Annars kommer väl kommentarerna handla om formalia, rättstavning och dylikt, inte så mycket mer hjälpsamt än att bara låta någon släkting eller kompis korrläsa den.

    Plus att det kommer att göra det så otroligt lätt att fuska. Alla tentafrågor offentliggjorda på förhand, alla lösningar fritt tillgängliga på Internet att kopiera ifrån… Då kan man lika gärna avskaffa tentan som koncept.

  6. Oskar skriver:

    Ok, helt bokstavligt kanske man inte ska läsa min post. Publicera din tenta OCH lämna in den till läraren lät dock inte lika slagkraftigt…

  7. John skriver:

    “Hur ska utomstående kommentatorer som knappt vet vad kursen handlar om kunna bedöma tentans upfyllande av kursmålen?”

    Vad är det som säger att kommentatorer “knappt vet vad kursen handlar om”. Kursmål finns ju redan nu ofta tillgängliga på institutionernas hemsidor – och de som tar sig tid att kommentera gör det antagligen för att dom har ett intresse för och kunskaper i ämnet.

  8. Johan skriver:

    Tror inte att det skulle funka på alla kurser men som ett mycket bra moment på en kurs eller några kurser. Åke P på vår Inst i Uppsala gjorde detta då jag läste programmet, men då tryckte han det vi skrev och spred det till personer som var intresserade. Detta är ju en variant mer i linje med tiden. En Åke P 2.0 helt enkelt.

    Bra att ni jobbar vidare och håller psykologflaggan högt!

  9. Oskar skriver:

    Ja! En Åke P 2.0 vill jag göra! Det kan förekomma som ett inslag, en gång. För att träna sig i att göra sig förstådd utanför akademin och sprida sin kunskap…

  10. […] Publicera din tenta istället för att lämna den läraren av Psykologfabriken som föreslår att studenterna, för att omedelbar feedback från flera personer ska publicera sina uppgifter på nätet. Definitivt en spännande tanke! Jag är övertygad om att lärarens feedback håller högre kvalitet efter att ha hört de andra studenternas/läsarnas synpunker. Själva feedbacken och diskussionen blir också en del av läroprocessen. […]

  11. Jakob Harge skriver:

     Precis Keso, tentan kanske är dags att avskaffa och lämna tillträde till mer nyanserade metoder i att “mäta” kunskap, har jag fel?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.