Jag har svårt att tro det. En föreläsning är inte samma sak som en kurs. Forskning visar att det kan ta mellan 18 och 254 dagar att skapa en ny vana.
Men i förra veckan fick jag upp hoppet. Jag föreläste om grupprocesser och ledarskap på KTHs mottagningsinternat. Där träffade jag Marcus och Ivan som i höstas deltog på workshopen Hopkopplad, om kommunikation som sprider beteenden. Hade de börjat använda något av det vi lärde ut?
Jag och John tipsade om boken Made to Stick. Den har Marcus läst. Vi visade en checklista för hur man kan skapa tydliga budskap. Den använder marknadsföringsgruppen. Vi tipsade om PsyBlog. Den har Ivan börjat prenumerera på.
Eller för att citera Marcus: “Vi delar upp tankeverksamheten i att “få ut budskapet” och att “ändra beteende” och utvärderar våra kampanj med hjälp av de olika punkter som ni beskrev under vår workshop… Man kan säga att er workshop tillsammans med böckerna har blivit en mall för hur vi utformar våra kampanjer numera.”
Det värmde hjärtat.
Ni som var på föreläsningen på Mottagningsinternatet (och tillsammans med andra lägger ner imponerande 40 arbetsÅR på KTHs mottagning) har presentationerna bifogade nedan.
Förändrade föreläsningen något beteende?