Ett beteende jag vill sprida: att ge någon en upplevelse av en stad

Okej, nu tänkte jag skriva lite om att medvetet sprida beteenden. Och vår nya Facebook-app Connected. Men först ska jag gå lite reseblogg på er! Jag gillar verkligen att resa – och något av de bästa som kan hända är när man får hjälp av någon som har koll på stan och blir medtagen på alla roliga ställen som inte finns i guideböcker och som man aldrig skulle ha hittat själv!

Det är precis vad som händer mig just nu, anledningen till att jag åkte till Tokyo just nu var för att min bror befinner sig här och hjälper till att starta Tokyo-kontoret åt den svenska designbyrån Ocean Observations där han jobbar. (Så det här med att vara ett inte megastort svenskt företag och ändå kunna etablera sig utomlands är inte bara något som händer i mina vidlyftiga fantasier…)

Okay men [resebloggsvarning!] för att nämna något så har min bror har redan tagit med mig på den mest fantastiska matupplevelsen ever, 18 rätter på Mandarin Orientals Tapas Molecular Bar, ett spa som låg på en klippa vid havet på Izu-halvön och tipsat mig om att åka futuristisk monorail till Odabai-ön (se bild ovan!) och sist men inte minst det här superfina stället där jag sitter och jobbar idag. Alla kontor borde ha björkstammar från golv till tak!

Han visade även runt mina vänner Felix och Karin som var här förra veckan, och sade att han tyckte att det var kul att ge andra samma maxade upplevelse av Tokyo som han fick när han var här första gången och blev visad runt.

Ett bra exempel på hur beteendet att ge någon annan en upplevelse av en stad spritt sig från de som visade min bror till honom, och nu har han med sannolikt gjort både mig, Felix och Karin mer peppade på att göra samma sak för nykomlingar i Stockholm!

Det här fenomenet – hur beteenden sprids i sociala nätverk – är föremålet för den spännande forskning i boken Connected som vi jobbat med på sistone. Vi vill undersöka närmare hur man med en enkel Facebook-app medvetet kan försöka sprida beteenden till sina Facebook-vänner och sedan se hur de i sin tur påverkar sina vänner och så vidare i ett fint träddiagram!

Om du tycker det låter intressant får du hemskt gärna vara med oss och testa! Det kan handla om vad som helst – att sms:a 50 kronor till Läkare utan gränser, ge en komplimang till en restauranganställd eller bara sätta ihop en Spotify-lista med glömda klassiker!

Här hittar du Connected-appen!

Appen är inte finslipad ännu, så skicka gärna synpunkter och kommentarer till mig på john@psykologifabriken.se!

5 svar till “Ett beteende jag vill sprida: att ge någon en upplevelse av en stad”

  1. Niklas skriver:

    Gillar att få lite resebloggs-format! Hoppas att flera tar sig an beteendet “att ladda ner en G.O.O.D friday låt på Kanyewest.com”, vore mäktigt att visa honom när det väl är dags för att träffas. Det har förresten visat sig att det bara är 5 steg mellan mig och Mr. West.

  2. John Airaksinen skriver:

    Niklas> Check! Jag kan rekommendera Looking For Trouble som släpptes för några veckor sen, den är väldigt fin!

    Insåg förresten nu att både molekylärbaren och monorailen förmodligen är typiska guideboksgrejer haha. Dock inte sämre för det!

  3. David Waskuri skriver:

    Du inspirerade mig till att vilja resa till Tokyo, så jag köper ditt resonemang om möjligheten att påverka beteenden:)!

  4. John Airaksinen skriver:

    David> Åh vad kul! Då kan jag förhoppningsvis öka din pepp lite genom att säga att det inte heller behöver vara så dyrt som man lätt tror om Tokyo. Min flygbiljett med Finnair kostade ca 7000, och det mesta här är billigare än i Sverige.

  5. David Waskuri skriver:

    John> oj, 7000 låter inte så farligt. Ska garanterat åka dit nån gång!:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.