
År 2002 belönades Daniel Kahneman med Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne för sitt arbete om psykologisk ekonomi. Tillsammans med sin numera avlidne kollega Amos Tversky visade Kahneman på ett helt nytt sätt att se på vinster och förluster. Tack vare deras prospektteorin kan vi förstå varför Bill Gates troligtvis inte slår volter av en löneförhöjning och varför tv-program som Lyxfällan finns.

Mer forskning på företag var något som beteendeekonomerna på Startup-Onomics efterfrågade. Eftersom det är svårt att veta någonting utan att först testa det uppmuntrar dessa forskare företag till att våga experimentera. Berkley-professorn Leif Nelson lyckades 2010 övertala ett stort nöjesfält i Florida till att experimentera lite. Resultatet av denna studie ger oss en del insikter i människors villighet att betala, samt säkerligen ökade intäkter för nöjesfältet.

Vad sägs om att bli bjuden på frukost, och samtidigt få fem psykologiska principer som du kan användas för att arbeta mer effektivt? Då är du välkommen på Psykologifabrikens frukostseminarium den 6 oktober.

När jag växte upp med Super Mario Bros fick jag poäng inom varje spel. Nu får jag poäng som samlas mellan spel. Detta kallas achievements och samlas på hemsidor och listor där spelare kan mäta sig mot sina vänner och världens bästa spelare. Ofta kan man skryta om sina achivements genom att posta dem till […]

De flesta som läst någon typ av psykologi har troligtvis stött på Solomon Aschs världskända experiment om konformitet. I ett par briljanta experiment kunde Asch visa hur människor ogärna säger emot en enig grupp. Tyvärr lyfts sällan den alternativa varianten av detta experiment fram. Denna variant är i mina ögon den mest relevanta för oss som arbetar i grupper.

Det här en del tre av tre. Kanske vill du först läsa Feedbackfrågor del 1: från en spalt i Personal & Ledarskap och del 2: spontana tack Jag är chef och förstår att det är viktigt med feedback, men jag hinner inte! Vad ska jag göra? Det viktiga är att dina medarbetare får feedback, inte […]

Jag tycker det är svårt att ge feedback. Hur kommer jag igång? Varför inte bara testa att ge bort några spontana tack? “Tack för att du skickade ut agendan några dagar före mötet, nu kände jag mig väl förberedd!” och “Tack för att du tipsade om hur man ger bra feedback, det gjorde att jag […]

Jag har börjat svara på frågor om organisationspsykologi i tidningen Personal & Ledarskap. Den första rundan avhandlade tre frågor om feedback. De närmaste dagarna tänkte jag lägga upp de tre frågorna. I dag tar vi den första! Vill du ställa en fråga? Mejla den till jennie (@) epok.se eller skriv den i kommentarerna! Hur ger […]

Kickstarter gör att det inte längre är lönt att tala om det obegränsade utbudet. Siten är en typisk konsekvens av vad Michael Dahlén kallar “när som helst samhället”. Inte nog med att vi har för mycket att välja bland, nu kan vi även välja vad andra ska välja bland! En av anledningarna till att jag […]

Modern psykologi har använts inom reklam, kommunikation och PR ända sedan 1920. Då kastades behavioristen John Watson ut från John Hopkins university och kastades sig över att göra reklam för bland annat Ponds cold cream. Mycket har hänt sedan 1920 och vår workshop Hopkopplad går på bland annat Berghs school of communication med nya rön […]

“Vad blir det för mat?” är inte bara namnet på ett ostigt matlagningsprogram, det troligt vis en av de vanligaste frågorna i ett hem. Som tur är så har internet gett oss ett par små verktyg som hjälper oss med dessa små men viktiga beslut.

En ögonblicksbild från Startup-Onomics-konferensen i San Francisco: Professor Dan Ariely frågar ut Wireds Chris Anderson efter hans föreläsning om visualiserad hälsodata och beteendeförändring.