Internet hjälper dig med vardagsvalen

“Vad blir det för mat?” är inte bara namnet på ett ostigt matlagningsprogram, det troligtvis en av de vanligaste frågorna i det svenska hemmet. Som tur är så har internet gett oss ett par små verktyg som hjälper oss med dessa små men viktiga beslut.

What The Fuck Should I Cook For Dinner
är väl egentligen mer av ett kul hack men idén är så enkel att jag bara måste älska den. Genom att samla in recept från flera olika mat-siter hjälper siten dig att svara på frågan “Vad fan ska jag laga till middag?!”. Det finns dessutom en svensk version av siten med samma namn. Jag vet inte hur många som faktiskt följer de tips som WTFSICFD ger men idén är som sagt cool. Kanske hade fler faktiskt lagat den mat de blir tipsade om ifall det fanns en möjlighet att berätta om detta för andra. Jag fick lära mig av vår prokrastineringsexpert Alexander, som håller vår utbildning Sluta skjuta upp!, att sannolikheten för att man ska utföra en uppgift ökar om man berättar om den för andra.

Den andra saken som hjälper dig med de små besluten är mer riktad till att svara på frågan “Vart ska jag äta?” men den är så cool att jag måste nämna den. Urbanspoon är en Iphone-app som fungerar lite som en enarmad bandit, kolla in bilden ovan så förstår du nog hur appen funkar. Precis som en enarmad bandit så är det slumpen som bestämmer vart du borde äta. Du kan naturligtvis styra hur mycket du är villig att betala, i vilket område du vill äta och om du bara är intresserad av ett visst kök. Appen finns dessvärre bara i staterna men för den som är på väg dit är den helt klart värd att ha i telefonen, den är dessutom gratis.

I förra säsongen av Landet brunsås så föreslog Lotta Lundgren att den bästa lösningen på “vardagsmats-problemet” är att välja tio enkla som man tycker om att äta och laga och sedan bara rotera mellan dessa under veckodagarna. Med tanke på vad bland annat Barry Schwartz lärt oss om decision paralasys och om att bli överväldigad av alla val så är nog Lundgrens tips det bästa.

Det kanske är lite larvigt med den här typen av enkla verktyg som försöker lösa lyxproblem men jag vill ändå tro att det finns mycket att lära av dessa verktyg. Att designa en smidig metod för de riktigt svåra valen så som pensionssparande och högskoleval känns väldigt avlägset. Det finns säkerligen en del saker på internet som kan ge inspiration för hur sådan hjälp kan ges. Bara för att vara på det klara så menar jag inte att du bör välja utbildning genom siten Vartfanskajagpluggaihöst.se, men den hade ju kunnat hjälpa dig att hitta utbildningar som du aldrig hört talas om.

4 svar till “Internet hjälper dig med vardagsvalen”

  1. Christian Petersson skriver:

    Hej! 

    Har nyligen börjat kolla lite på din blogg (ramlade in då jag googlade Barry Schwartz).

    Jag funderade på det där som du nämnde i förbifarten i första stycket angående att berätta om sina uppgifter. 
    Derek Sivers nämner i sitt korta TedTalk “Keep your goals to yourself” http://youtu.be/NHopJHSlVo4 att  sannolikheten att man slutför sina mål _minskar_ om man berättar om dom för andra. Ligger skillnaden i sannolikheten för slutförande i att det gäller “mål” och “uppgifter” eller är det motsägande forskning? Handlar det om att säga det upprepade gånger (i förlängningen till sig själv?)?Jag är själv ingen psykolog och har heller ingen vidare insikt i forskningen, kom bara att tänka på Derek Sivers uttalande eftersom jag nyligen såg hans talk.

  2. Niklas Laninge skriver:

    Hej Christian! Fick detta svar från vår prokrastineringsexpert Alexander Rozental:

    Hej,
    jag fick faktiskt en liknande kommentar av en deltagare från LinTek när jag pratade om detta förra helgen. Jag har inte sett någon forskning som direkt talar för det, men det beror på vilken funktion individens uttalande fyller. Syftar det enbart till att reducera den upplevelse av ångest eller obehag som är förknippad med uppgiften? Försöker personen att genom sitt uttalande lägga över uppgiften på någon annan? I sådana fall är svaret förmodligen ja, men då handlar det alltså om beteendets funktion snarare än att det skulle vara negativt per se att verbalisera sina mål för någon annan.
     
    Att verbalisera sina mål har däremot ganska mycket forskning bakom sig vad gäller ökad sannolikhet för genomförande. Genom att använda sig av s.k. implementation intentions, dvs att beskriva hur ett mål ska uppnås så konkret som möjligt (helst med hjälp av SMART-principen) underlättar man sin egen minnesframplockning så att rätt beteende utförs i rätt tillfälle. Man kan se detta som att skapa cues, eller små ledtrådar, för hjärnan att tillämpa för att nå uppsatta mål. Formulerar man när, var och hur man ska utföra ett beteende blir det lättare för hjärnan att plocka fram sitt mål i just rätt tillfälle. Sedan behöver inte detta verbaliseras för någon annan, det viktiga är att man formulerar målen på detta sätt för sig själv.

  3. Christian Petersson skriver:

    Hej, tack för svaret! 

    Jo som du säger så är svaret förmodligen ja om det handlar om att lägga över beteende eller dämpa ångest.  Jag tittade nyss snabbt på nedanstående länk som jag tyckte var intressant (utan att som sagt ha någon vidare inblick i ämnet), den pratar om att berätta om (eller att visa att man har påbörjat) sina uppgifter/mål kan detta göra att personen känner att målet till viss del uppfyllts.

    When Intentions Go PublicDoes Social Reality Widen the Intention-Behavior Gap?
    Peter M. Gollwitzer, Paschal Sheeran, Verena Michalski, and Andrea E. Seifert
    http://www.psych.nyu.edu/gollwitzer/09_Gollwitzer_Sheeran_Seifert_Michalski_When_Intentions_.pdf
    MVH,
    Christian

  4. Niklas Laninge skriver:

    Stort tack Christian! Alltid tacksam för lite artiklar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.