Feedbackfrågor del 3: Du behöver inte ge feedback

Det här en del tre av tre. Kanske vill du först läsa Feedbackfrågor del 1: från en spalt i Personal & Ledarskap och del 2: spontana tack

Jag är chef och förstår att det är viktigt med feedback, men jag hinner inte! Vad ska jag göra?

Det viktiga är att dina medarbetare får feedback, inte att du ger den. Du kan uppmuntra ett klimat där alla ger varandra spontana kommentarer, kanske genom att tacka varje gång det sker. Du kan även se till att dina medarbetare får feedback från sina arbetsuppgifter, de behöver ju inte nödvändigtvis få den från personer. Dina medarbetare kan själva samla in information, till exempel genom utvärderingar eller prestationsdata.

Susanna Kallur kan förmodligen själv mäta sina löptider. På samma sätt kan ni på kontoret anteckna hur många kunder man kontaktat, vilket betyg ens föreläsningar får eller hur mycket uppmuntran man ger. De flesta gillar att utmana sig själva när de väl börjat mäta. Detta kan samlas i ett dokument som ni löpande tittar på.

En kul hemsida som använder feedback är Veri. Där kan man gå kurser i bland annat hur man tillämpar leanmetodik på nya företag. Jag har 46 poäng och ligger på level 3. Kan du slå mig?

31 svar till “Feedbackfrågor del 3: Du behöver inte ge feedback”

  1. Bertil Törestad skriver:

    HÄR FÅR DU 1 FEEDBACK. Oengagerat och förlegat.

  2. forsandree skriver:

    Jag håller med om att det är positivt att skapa en kultur där man ger varandra feedback och att det också kan finnas feedback i mätningar och liknande. Men jag håller inte alls med om att man som chef/ledare inte behöver ge feedback själv. Jag tror det chefskapet/ledarskapet kommer att bli så gott som obefintligt. Dels är feedback en grund för att följa upp beslut och genomföra förändringar. Dels vill alla bli sedda av sin chef/ledare, inte bara av sina kollegor. 

  3. Oskar Henrikson skriver:

    Hej Bertil! Det låter som att du tycker att det finns något mer modernt inom detta område. Berätta gärna! 

  4. Oskar Henrikson skriver:

    Absolut! Jag hårdrar det förstås. Min poäng är att en chef inte behöver tro att han eller hon är den enda källan till feedback som finns. 

    Eftersom jag tror att varje medarbetare behöver daglig feedback på sitt arbete tror jag att en chef måste hitta sätt att tillgodose det behovet! Jag ska ta en titt på det du skrivit på din blogg om feedforward!  

  5. Bertil Törestad skriver:

    Återkoppling är en så gammal idé så jag tycker att den redan är etablerad. Men tyvärr är det ju nästan bara nya namn för det gamla i den ovetenskapliga ledarskapstraditionen.

  6. Oskar Henrikson skriver:

    Jag förstår. Men etablerad är ju något annat än förlegad. Tycker du att det här oviktigt för att det är etablerat eller oviktigt för att du redan kan det och tycker att alla kan det?

  7. forsandree skriver:

    Då är vi överens! ;) 

  8. Oskar Henrikson skriver:

    Hej du som läser i kommentarsfältet! 

    Då jag fick negativ kritik här nedan blev jag nyfiken på om detta är en åsikt som delas av flera. Skriv gärna något om vad du tycker så kan jag få en bredare bild av hur denna text uppfattas. Det skulle hjälpa mig i mitt skrivande! 

    Tack på förhand! 

  9. Bertil Törestad skriver:

    Den som inte vet vad feedback eller återkoppling är kommer inte till din blogg.

  10. Thomas Lindqvist skriver:

    Jag tror att feedback (pos eller neg) 1) upplevs starkare om den kommer från ngn man respekterar och som 2) dessutom förstår vad du gör i detalj (delar din fackkunskap). Om det är sant, så ger feedback från en senior medarbetrare du respekterar mer än den feedback du får från din chef. Sedan följer det nog av detta att 3) feedback från den informella ledaren ger mer än feedback från den utsedda ledaren. Summan av det hela är att jag tror du har rätt. Och i moderna självorganiserande team som jobbar enlig agile / lean är ju korta snabba feedbackcykler a och o – både på produkt, process och – varför inte – även på person. Med detta sagt vill man nog gärna höra av den som betalar lönen att man presterar enligt förväntan. Det är en fråga om trygghet. Och feedback på din text: den är nog för lätt att misstolka som en smula trivialiserande.

  11. Oskar Henrikson skriver:

    Tack Thomas för din input! 

    Jag håller med om att olika personers feedback slår olika starkt och att chefen fortfarande är en viktig person att få feedback ifrån. Bra input om att texten kan upplevas som trivialiserande, jag tar det till mig! 

  12. Charlotta Lindeberg skriver:

    Hej Oskar! Här kommer mina spontana tankar och reflektioner efter att ha läst artikeln:

    Jag tycker att texten är bra men jag skulle gärna se att du utvecklade det andra stycket. Jag tror på ett klimat, och att uppmuntra till ett klimat, där vi ger varandra feedback. Alla vill ha uppmärksamhet från chefen eller läraren men från kollegor eller studiekamrater kanske det kan kännas mer ärligt eftersom de inte måste ge feedback. Bra att artikeln påminner om det.

    Det andra stycket börjar med att du konstaterar att Susanna Kallur kan mäta sina tider själv. Men hade hon orkat fortsätta springa om ingen annan än hon själv tittade på hennes resultat? Är hon inte i själva verket beroende av feedback/uppmuntran från sin tränare och sin publik? Därefter föreslås i artikeln att “ni på kontoret” (inte själva utan gemensamt?) kan börja dokumentera mätbara fakta. Men jag tänker ändå att mätningen är för att kunna ge sig själv feedback genom att titta på sina resultat och se ett mönster eller variation. Eller?

    Lycka till med skrivandet!

  13. Helena Roos skriver:

    Hej Oskar!
    Menar du med negativ feedback den du fick av Bertil nedan?
    Jag tolkar Bertils kommentar som att han tycker att det du skriver om är oengagerat och förlegat. Med tanke på hans extremt korta kommentar är det dock såklart helt öppet för olika tolkningar.

    Här sätter han kanske fingret på något viktigt. Även om återkoppling är något väl etablerat och på intet sätt nytt, så är Bertil själv ett levande exempel på att en person, även om den till och med tycker att återkoppling är ‘gammalt’, ändå inte lyckas med det i praktiken. Jag menar, en mer oengagerad kommentar än Bertils är väl svår att tänka sig? Han är inte ute efter att uttrycka sig så att du ska förstå och kan ta till dig vad han tänker, utan sträcker sig till några korta negativa konstateranden som jag tyvärr tänker mest är till för att dissa dig och framhäva hans egen person, än för att vara konstruktiv. Ett direkt exempel på vad återkoppling/feedback är när den är som sämst.

    Det goda i Bertils lilla framstöt är att du bad folk att läsa texten och skriva kommentarer, vilket Charlotta och Thomas nappade på och se där på deras svar -en intressant diskussion kan starta!

  14. Läser några kommentarer, om ålder, namn, väletablerat, och tänker… men jösses! Värdet hos en idé, ett ord, en företeelse eller metod minskar väl ändå inte per automatik m anl av dess ålder.

    Att något är etablerat eller (kanske menas här) ofta omtjatat KAN vara negativt, men det håller inte heller som värdemätare i detta fall. Det är ingen utbytbar trend som avses, utan en slags metod eller kanske rättare sagt… en form.

    Återkoppling eller feedback är bara ord (namn ja) liksom dialog, spark, kram är det. Inte behöver vi väl skippa eller racka på ordet dialog för att det skapades redan hos de gamla…

    På tal om ålder….Redan 1924 sades “The most essential work of the leader is to create more leaders” av en skapligt klok person vid namn Mary Parker Follett. Det vore ju befängt att avfärda p g a ålder. Och vore det väletablerat (underbara tanke) skulle arbetslivet äntligen kunna varva upp till 2.0.

    Jag kom att tänka på citatet, som jag tycker dansar jämsides med innebörden av blogginlägget. Men det är min tolkning.
    Jag gillar, känner igen och förstår den inledande frågan. Mycket. Jag gillar bloggen och frågans svar, då det får mig att tänka till/aktiverar mig. Gillar det också för att det inte verkar ha målet att passa allt och alla, vara uttömmande eller utestänga diskussion. Snarare välkomna den. Gott!

    Nej… först eller sist, ålder eller väletablerad, är inte särskilt verkningsfulla värdemätare i detta fall. Att Mozart lyckades komponera ledmotivet till filmen Elvira Madigan ett par hundra år i förväg är grymt beundransvärt, om än både gammalt och väletablerat. Oförlegat ändå.

  15. Kristina Langhammer skriver:

    Väldigt intressant diskussion som gör att jag nästan svänger i min opinion beroende på vems kommentar jag läser. Om vi ser från ett vetenskapligt perspektiv, och då tänker jag på så kallad målsättningsteori (Goal setting theory) är feed-back nödvändig för att förbättra prestation, vilket ni också framgångsrikt argumenterar för, med praktiska exempel.

    Däremot, som en liten förlängning till Oskars andra stycken, undrar jag om man inte förstärker beroendet av feed-back hos medarbetare genom att som chef erbjuda feed-back hela tiden/för ofta. Ett sätt att utveckla och främja deras självständighet och öka deras självkänsla kan vara genom att lära dem hämta feed-back från diverse källor, vare sig dessa är andra medarbetare, egna målsättningar, eller annat. Så kanske det räcker med lagom feed-back och gärna från olika håll. Eller?

  16. Jag tror inte feedback från medarbetare utesluter värdet av feedback från chefen. De ersätter inte varandra; båda behövs i en god organisation. ATT få feedback är förstås essentiellt för alla (också chefen) och envar men den behövs från båda hållen. Och när den stressade chefen ger feedback, får den därigenom feedback tillbaka… om sakernas tillstånd. Det kan vara informellt och ändå (ibland just därför) ge stora värden som bygger hållbarhet.

    Jag tror inte du ser dem uteslutande heller. Det är spännande att använda kreativitet till att nå fler metoder för att nå en återkopplande “kultur” i en organisation. Att värna den vägen, och ge den flera former, för såväl trivselns som resultatets skull.

  17. LeoB skriver:

    Många bra kommentarer. Jag undrar dock lite vad Bertil kan ha menat. Vad är det han inte får fram så det blir begripligt här? (Åtminstone begriper jag inte honom. ;-)

    Kan det handla om feedback vs chefens bedömning? Men det ingår väl i det klimat du nämner med feedback från andra medarbetare (även om det kan utvecklas, förstås)?

  18. Oskar Henrikson skriver:

    Så om jag förstått dig rätt så tycker du att det här inlägget om feedback är förlegat för att de 7000 unika läsare som kommer till Psykologifabriken varje månad redan kan det här. Stämmer det? 

    Jag hoppas du har rätt! Det skulle innebära att 7000 personer skulle kunna skapa ett trevligt och konstruktivt feedbackklimat där de verkar!  

  19. Oskar Henrikson skriver:

    Bra poäng! Jag tänker ju att Kallur själv kan titta på sina tider mellan sina träffar med en tränare. Jag tänker ju inte att hon ska vara helt isolerad. 

    Tack för din konstruktiva feeback! 

  20. Oskar Henrikson skriver:

    Tack så mycket för din input Helena! 

    Jag håller med om att det är stor skillnad på att kunna ett begrepp i teorin och att använda det i praktiken! 

    Ja, det blev en rolig diskussion tycker jag! Nästan lite meta med feedback på en text om feedback :)

  21. Oskar Henrikson skriver:

    Åh, jag älskar verkligen det där citatet! :) 

    Tack så mycket för dina tankar Ing-Marie! Jag håller med om att det finns klassiker värda att höra igen, se om eller fortsätta träna på. Jag har gått 5 år på psykologprogrammet, läst psykologi sen jag var 13 och känner fortfarande att jag ständigt måste öva dessa självklarheter! 

  22. Oskar Henrikson skriver:

    Tack för din kommentar! 

    Jag tycker jag ofta får höra tankar i stil med “finns det risk av man skämmer bort personer” eller “gör personer beroende av feedback”. Jag tror faktiskt att ju mer feedback man fått, desto självständigare blir man. Det skapar en trygghet och det (för att använda ett ord som jag egentligen inte gillar) internaliseras; man kan själv nästan höra vilken feedback man skulle få när man genomför en uppgift. Så jag tror: ös på med feedback från alla möjliga håll! 

  23. Oskar Henrikson skriver:

    Jag håller med dig, det är verkligen inte uteslutande att bara få feedback från chefen eller bara från annat håll. Detta tror jag blev lite otydligt i texten! 

    För att skapa en återkopplande kultur tror jag även chefen behöver föregå med gott exempel och ge mycket konstruktiv feedback. Så hon kommer inte undan! 

  24. Oskar Henrikson skriver:

    Ja, jag tycker det blev en riktigt trevlig diskussion! 

  25. Bertil Törestad skriver:

    Ja, om de har lust. Men många är inte så noga med sådant här i verkligheten. Inte ens om de får det skrivet på näsan.

  26. Tomas Hedman Strömhielm skriver:

    Att “Chefsfeedback” fungerar råder det någ inte så mycket tvivel om. Enligt min uppfattning så bygger det dock på ett synsätt där chefens förmåga och inflytande är det som avgör. I en organisation där “medarbetarskapet” förväntas vara självkorrigerande blir återkoppling inom arbetslaget en mer avgörande.

    återkoppling på alla sätt påverkar vår vilja att behålla eller förändra beteenden. Det är vårt ansvar som chefer att göra så att återkoppling finns i mängder, men det behöver ju inte inne bära att det måste i den traditionella formen av att chefen går runt och delar ut ris och ros!

  27. Tore Gustafsson skriver:

    “En kul hemsida som använder feedback är Veri. ”
    Coolt! Ska kolla in. : ) Kul att du skriver om ett ämna som alltid kommer att vara relevant.

  28. LeoB skriver:

    Veri vill posta på facebook som mig. Näää… ;-)

  29. Oskar Henrikson skriver:

    Kul att du gillar! Ja, Veri är faktiskt riktigt roligt! Ska nog lägga in en liten kurs där … 

  30. […] Feedbackfrågor del 3: Du behöver inte ge feedback | Psykologifabriken– Jag håller med om att det är positivt att skapa en kultur där man ger varandra feedback och att det också kan finnas feedback i mätningar och liknande. Men jag håller inte alls med om att man som chef/ledare inte behöver ge feedback själv. Jag tror det chefskapet/ledarskapet kommer att bli så gott som obefintligt. Dels är feedback en grund för att följa upp beslut och genomföra förändringar. Dels vill alla bli sedda av sin chef/ledare, inte bara av sina kollegor. […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.