Hur kan din träning förvandlas till cancerforskning?

Kanske genom en app! I helgen ägde världens första Health Hack Day rum i Psykologifabrikens lokaler. Flera intressanta appidéer presenterades, och själv fastnar jag såklart för en träningsapp som tillämpar principer från positiv psykologi.

Appen Teemo presenterades av Megan Miller, från Bonniers amerikanska R&D-avdelning. Hon berättade att den klassiska användaren idag är antingen atlet eller har nedsatt hälsa och i behov av rörelseträning för att inte bli ännu sämre. Mellan dessa extremer finns alla Svenssons som tycker att träning är en bra idé men inte riktigt kommit igång. För att charma den breda publiken har utvecklarna använt sig av socialt nätverkande med fokus på samarbete framför tävling. Dessutom finns en tanke att i framtiden locka företag till att donera pengar beroende på lagens träningsresultat (!).

Träningsspelet börjar med att hitta lagkamrater bland kompisar på Facebook. Tillsammans väljs ett uppdrag som klaras av genom att alla i teamet tränar intensivt – men bara i två minuter! Tanken är att det är spelet och lagandan som är det lockande med appen, och träningen får du på köpet i mikrostunder i vardagen.

Miller betonade att appen ska tilltala människans lekfullhet snarare än statistiknörden i oss (läs Runkeeper) som främst motiveras av siffror. Gamification, att spelifiera träning på det här sättet, är en trend vi ser exempel på i appen Zombies, Run!, där träning blir ett spännande uppdrag i en värld med zombies. Alternativet är spelifieringens lättviktare till kusin, så kallad pointification, där vi förväntas fortsätta med träningsappen eftersom vi belönas med trofeer, pokaler och statistik mellan varven.

Träning är i sig en utmärkt strategi för att må bättre både fysiskt och psykiskt. Att dessutom koppla socialt nätverkande i en anda av samarbete framför jämförelse, i kombination med att gruppens resultat en dag i framtiden kan alstra pengar till välgörenhet känns som att jobba med meningsskapande i det lilla och stora på en gång. Kanske borde en ny flashig engelsk term införas för att beskriva fenomenet vid sidan av både gameification och pointification. Vad sägs om meaningfication?

Appen Teemo kommer ut i juni.
Vill du läsa mer om pointification och gamification kan du läsa Oskars blogginlägg där han jämför Zombies, Run! med Nike Fuelband.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.