Så skapar dina julklappar maximalt med lycka

Tillhör du dem som liksom mig inte har fixat alla julklapparna inför den stora dagen D, den 24e december? Det kan vara svårt att få inspiration mitt i en stressig och o-snöig vardag i mitten på november. Men nu när både snön och december har kommit tänkte jag att det är dags att bli inspirerad. Och varför inte av mitt favoritämne positiv psykologi?

Så vad har vetenskapen positiv psykologi att lära oss kring det här med att ge bort presenter?

Forskning visar att det är en utbredd uppfattning att vi blir mer lyckliga av att lägga pengar på oss själv än på andra. Samtidigt som flera studier visar på den totala motsatsen! (Dunn et al., 2008) I ett experiment fick personer i uppdrag att spendera pengar antingen på sig själva, eller på en annan person. Gruppen som spenderade pengarna på en annan person skattade sig själva generellt som lyckligare. Man har också sett att personer som ger bort mer pengar till välgörenhet eller till andra personer, skattar också sig själva som lyckligare, än personer som spenderar hela lönen på sig själva. (Dunn et al., 2008)

Så det här med att ge bort julklappar verkar ju kunna vara en riktig lyckoboost! Frågan är bara vad man ska lägga sina slantar på? Självklart har lyckoforskningen kikat även på detta.

En studie (Nelson & Meyvis, 2008) undersökte två grupper som fick massage. Båda grupper fick massage i tre minuter, men den ena gruppen fick dessutom ett 20-sekunders avbrott halvvägs in i massagen. Den andra gruppen fick en sammanhängande massageupplevelse. Vilken grupp upplevde massagen som mest njutbar? Faktiskt gruppen som fick sin massage avbruten! Detta kan bero på vår fantastiska förmåga till att habituering till omständigheterna. Genom att avbryta massagen hann habitueringen avbrytas, och deltagarna upplevde maximal njutning hela vägen.

Om vi vill anpassa detta på julafton kan det ju tyckas ostrategiskt att ge alla klapparna på en och samma dag istället för att sprida ut dem över tid. För att minska habitueringseffekter, testa att sprida ut julklapparna till dina käraste under självaste juldagen, istället för att dela ut alla vid ett och samma tillfälle. Eller ge en sneakpeak-julklapp dagen före, och kanske en bonusklapp dagen efter?

Ok, så nu vet vi att det är bra att lägga pengar på andra, och vi har fått indikationer på hur det ska göras. Frågan är bara VAD man ska ge? Återigen har lyckoforskningen ett svar på vardagens bekymmer! Gång på gång har man nämligen sett att upplevelser är betydligt bättre presenter än materiella gåvor ur lyckosynpunkt. Hur kommer då detta sig?

Allra bäst för lyckan är om man delar upplevelsen med nära och kära. Då kan minnet bli en samlingspunkt att återuppleva tillsammans genom fotografier eller samtal. Vi tenderar dessutom att inte jämföra minnen på samma sätt som vi jämför saker, eftersom varje minne är unikt. Och eftersom det är unikt, tar det också längre tid att vänja sig vid minnet, jämfört vid en ny pryl (Nicolao et al., 2009).

Så, hoppas detta har bidragit med ny inspiration inför julen och julhandeln!

Mer julklappstips kan du även få på Valbloggen!

4 svar till “Så skapar dina julklappar maximalt med lycka”

  1. Pianokey_200 skriver:

    Yejj bra skrivet
    Magnus

  2. Katarina skriver:

    Tack Magnus! :)

  3. Jonas Hjalmar Blom skriver:

    Nördig som jag är vill jag dela med mig av ännu ett tips. Om man trots allt väljer att ge bort prylar snarare än upplevelser, ska man vara medveten om “the presenters paradox”. Fler presenter är inte lika med gladare mottagare. Bättre att ge en önskad gåva, än att fylla ut med flera små.

    http://sitemaker.umich.edu/norbert.schwarz/files/weaver_garcia_schwarz_the_presenters_paradox_jcr_ip.pdf 

  4. Katarina skriver:

    Helt riktigt! Bra poäng Jonas. Det får mig att tänka på principen att om du är sötsugen så kan en kakbit göra dig mycket glad, men det betyder inte att nästa kakbit gör dig lika glad. Vi människor är mer finstämda än så!

    Tack för att du bidrar till diskussionen och att göra julklappshandeln lyckligare!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.