“You almost cannot reward the player enough” säger skaparen av det världsberömda spelet Civilization, Sid Meier. Särskilt inte under spelets första 15 minuter. I spelet styr du en civilisation från 10 000 år före Kristus och fram till nutid. Du får prioritera mellan krig och fred: väljer du bibliotek eller bågskyttar? I takt med att tiden går framåt upptäcker dina forskare alfabetet, krut och till slut Hollywood och atombomben. Varje drag och prioritering får konsekvenser. Satsar du på att bygga stridsskepp har du inte råd att bygga universitet. Du får tydlig feedback på varje beslut och du vet hela tiden vad målet är: att skapa en så blomstrande civilisation som möjligt.

Har du ett lika tydligt mål på din arbetsplats? Ett mål som du brinner för, där du känner dig som kung? Får du feedback på det du gör som leder till detta mål? Enligt Socialcast har bara 10% av alla medarbetare en förståelse för företagets uppdrag. Hade företagen varit fotbollslag hade en spelare av elva vetat vart målet är.

Kanske behöver cheferna titta lite på Civilization och lyssna lite på Sid Meier. Tydliga mål och tydlig daglig feedback om arbetsinsatserna. Då kanske du säger “Jag hinner inte ge daglig feedback till alla” och då säger jag “Helst ska du ge feedback oftare än så.” Du kan inte belöna medarbetaren för mycket!

Det är omöjligt att, som chef, ge ständig feedback. Det chefen kan göra är att skapa strukturer för feedback och fråga medarbetaren om arbetsuppgifterna ger den feedback som behövs. Det kan handla om att en medarbetare får samla betygen från sina föreläsningar i en graf, att registrera viktiga beteenden i 1 thing that matters eller att samla beskrivningar av alla prestationer i en portfolio.

Hur skulle du göra om du skulle förvandla din arbetsplats till ett spel? Vilket spel skulle du välja?

Nedan har du Sid Meiers föreläsning från spelkonferensen GDC, här har du mer om spelmekanik på arbetsplatsen och till sist jag kan verkligen rekommendera den tjusiga infografiken om arbetsplatsen som ett spel från Socialcast.

5 svar till “Arbetsplatsen som ett TV-spel”

  1. Anonym skriver:

    The Sims!

  2. Oskar Henrikson skriver:

    Haha! Om någon blir deprimerad, skickar du in en clown då? 

  3. Oskar Henrikson skriver:

    Här är lite kul länkar om att skapa ständig feedback:

    En artikel från Wired om programvaran som facebook använder: Rypple: http://t.co/UbcDVdg

    Här skriver även Wired om “The feedback loop, how to get better at anything”  http://bit.ly/jL4nQo

    Och här skriver Niklas Laninge som även jobbar på vårt systerföretag Hoas Tool Shop om hur TV-spelare kan förändra världen: http://www.hoastoolshop.com/?p=191

  4. Jens Kristian Larsson skriver:

    Thank you Oskar!

    I know some good links too if you want, like the Maria games for example. quite fun and interesting I would say :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.