Psykologifabrikens blogg

Fem tips för att ge bättre feedback

Postat av för Bloggar
photo-1504618223053-559bdef9dd5a

”Jag önskar att jag fick mer feedback på jobbet.” ”Chefen ser inte vad jag gör.” ”Det är svårt att ge beröm – det känns så konstlat!” Det här är bara några av de kommentarer vi ofta hör när vi är ute och föreläser om feedback. Att det är viktigt med återkoppling för att människor ska […]

Läs mer →

Hur konsekvent är du i dina åsikter?

Postat av för Manegen
vlad-tchompalov-248830

I min och Niklas Laninges bok Beteendedesign skriver vi rätt mycket om beslutsfattande och inte minst om det faktum att vi människor tenderar att motivera våra beslut i efterhand. En inte så uppenbar, men relaterad, effekt är också att vi också har svårt att se att vi själva förändras. Vi känner instinktivt att vi alltid […]

Läs mer →

Spana in feedback för att ge feedback

Postat av för Manegen
Foto: W_Minshull på Flick.com

Jag vill sprida en feedbackkultur. Jag tycker vi ger varandra för lite beröm och jag skulle vilja ändra hur vi jobbar. Hur får jag med mina medarbetare på tåget? Människor lär sig från andra människor. Det har varit en framgångsfaktor i människans evolution och därför något starkt som verkar finnas i våra gener. Genom att […]

Läs mer →

Fatta beslut som ett styrelseproffs!

Foto: Johanna Nordlöf

Den här veckan har vi gett smakprov ur vår boks tredje kapitel “Prata sönder pyramiderna” som handlar om delaktighet i beslutsfattande. I civilsamhället går det att finna såväl skräckexemplen som de bästa förebilderna. Jag som skriver heter Kristin Öster och är psykologkandidat här i fabriken. Jag har min bakgrund i den fackliga världen. Som nyckläckt […]

Läs mer →

Argumentationsteknik i Morgonpasset i P3

Postat av för Uncategorized
594827c2-2102-44e1-a895-d2da1fa57164

Idag var jag inbjuden till Morgonpasset i P3 för att prata om argumentationsteknik ur ett psykologiskt perspektiv. Ett ämne allt fler får upp ögonen för, i takt med att begrepp som “faktaresistens” och “filterbubblor” sprider sig. Vi människor är uppenbarligen inte strikt rationella varelser som bearbetar ny information likt en dator. Istället påverkas vi i […]

Läs mer →

Psykologin som får folk till gymmet

Postat av för Manegen
search-engine-pro-170843

Nyligen öppnade jag SATS-appen för första gången på länge, alltså gymmet SATS egen app. Ursäkta mitt blygsamma skryt men jag blev mäkta stolt när jag noterade att jag i snitt tränat tre gånger i veckan de senaste 52 veckorna. Som en sann beteendedesigner så funderade jag sedan på varför inte gymkedjan använt sig av denna data […]

Läs mer →

Ska jag vara en diktator eller en demokrat?

Postat av för Manegen
Foto: Pascal på flickr.com

Jag leder en organisation som har konsensussjuka när det kommer till att bestämma mål. Allt ska dras i långbänk. Jag förstår att det inte är bra att vara en diktator, men ibland blir jag sugen på att bara bestämma åt gruppen. Finns det några tips för en gyllene medelväg? Despotism vs demokrati har studerats i […]

Läs mer →

Apple vs. Hövding – bra och dålig beteendedesign

Postat av för Manegen
jaz-king-221367

Dagens exempel är en omarbetad version av ett exempel som dyker upp i boken Beteendedesign: psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar där jag och designern Arvid Janson visar hur psykologi kan användas i bland annat produktutveckling och i kommunikation. Boken finns på de flesta bibliotek samt på Adlibris och Bokus. Som beteendedesigners så är […]

Läs mer →

Stöld som reaktion på orättvisa

Postat av för Manegen
Foto: Jeff Djevdet på Flickr.com

Jag är chef för ett bolag. Vi har nedskärningar på gång och kan inte ge de lönehöjningar som många förväntar sig. Hur kommunicerar vi dessa förändringar på bästa sätt? Det verkar som att människor har en inbyggd känsla för rättvisa. Syskon kan bevaka varandras tårtbitar och vara extremt noggranna med vem som får hur mycket. […]

Läs mer →

Positiv förstärkning – en effektiv metod för att förändra beteenden

Postat av för Manegen
fabian-blank-78637 (1)

Dagens inlägg är ett omarbetat utdrag från min och designern Arvid Jansons bok Beteendedesign: psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar. Är du intresserad av att förstå hur psykologi och fynd inom fältet beteendeekonomi kan användas i vardagen? Kolla då in boken på Adlibris eller Bokus. Att beteenden är något som formas av sina konsekvenser […]

Läs mer →

Mångfald av beteenden för att nå mål

Postat av för Manegen
Foto: mczonk på Flickr.com

Vi har en strategi, vi har mål och värderingar. Nu vill vi förändra vår kultur och skapa beteendeförändring. Vi vill välja ut nyckelbeteenden som följer våra värderingar och leder till våra mål. Hur gör vi? En organisationskultur består av tusentals beteenden som uppmuntrats över många år. Är det uppskattat att prata med personer från andra […]

Läs mer →

Mänskliga naturresurser

Postat av för Manegen
På releasefesten skrev vi ut 101 vetenskapliga artiklar och hängde i taket Foto: Robin Vetter

Human resources, mänskliga resurser. Ordet kan lätt skapa en industriell känsla av människor som är lika formbara och förutsägbara som ett stycke järn. En resurs som ska in i en fabrik, processas och behandlas och där deras insatser ska ge avkastning och utdelning i slutet av det löpande bandet. Fast det behöver inte vara ett […]

Läs mer →