Psykologifabrikens blogg

Psykologi + teknik = lycklig organisation

Ovetenskapliga personaltest, oseriösa insatser, och en låg koppling mellan tester och insatser. För den som vill skapa en lyckligare organisation är det närmast en djungel. Idag lanserar Psykologifabriken en lösning på alla tre problem: Habitud Pro. – Genom att förena psykologisk forskning med digital teknik vill vi göra arbetsmiljöarbete enkelt, tryggt och roligt, säger VD […]

Läs mer →

Psykologisk träning för en lyckligare organisation

Psykologisk träning

Tänk dig att du ska springa ett marathon. Vad vill du helst lägga din träningstid på – lustfylld träning innan loppet eller månader av rehab efter en skada som följd av överansträngning? De flesta skulle föredra det förstnämnda. På samma sätt resonerade IKEA då de anlitade oss för en insats med psykologisk träning på en […]

Läs mer →

Klimatpsykologi för att förändra istället för att vara offer

Postat av för Manegen

Forskarna är enade om att det är människans handlande som är den främsta bidragande faktorn till att vi har hamnat i klimatkrisen. Det är den mänskliga naturen som satt oss i den här situationen och det är den mänskliga naturen som gör att det känns hopplöst att ta sig ur den. Detta kallas ibland för […]

Läs mer →

Team debrief på 18 minuter ger märkbara resultat

Postat av för Manegen

Nu måste vi fokusera på att nå årets resultat, så vi hinner inte med att förbättra teamet. Känner du igen den här typen av kommentar? Interna satsningar får ofta vänta till sen. Egentligen finns det inga bra ursäkter för att vänta. God prestation förutsätter en välmående organisation. Och det behöver varken göras tidskrävande eller krångligt. […]

Läs mer →

Från strategi på pappret till organisationskultur 

Postat av för Manegen
Strategi blev organisationskultur med feedback och förgylld hantel

SISAB går från strategidokument till organisationskultur SISAB har ett stort ansvar att förse Stockholm med skolor. Att SISAB fungerar väl är viktigt för medarbetarna, alla deras samarbetspartners och alla barn, föräldrar och skolpersonal som nyttjar deras lokaler. Med det växande behovet av skolor uppdaterade SISAB sin strategi och vi fick äran att hjälpa dem med […]

Läs mer →

Nyårslöfte lättare med ny bok

Postat av för Manegen

Ett nytt år närmar sig och kanske funderar du på att avge ett nyårslöfte? Att lova sig själv bot och bättring den 31 december är ett vanligt inslag i Sverige och internationellt. Sedan åtminstone 70 år tillbaka deklarerar svenskar nyårslöften för varandra – men fungerar det verkligen? Psykologifabriken har intervjuat författarna till Tio i tolv […]

Läs mer →

Kapprustningen om vår uppmärksamhet

Postat av för Manegen

Följande inlägg är en omarbetad version från boken Beslutsfällan: genomskåda psykologin som styr dina val. Boken är skriven av Arvid Janson och Niklas Laninge, två före detta medarbetare. Just nu kan du som Psykologifabrikenläsare köpa boken för endast 185 kronor (ordinarie 225 kr). Köp den här och använd koden smartare. Vi är alla marionetter Alla […]

Läs mer →

När någon annan väljer åt dig

Postat av för Manegen

I boken Beslutsfällan visar jag och designern Arvid Janson hur psykologi används för att påverka dina val. Det kommer sannolikt inte som en överraskning att företag använder design för att på olika sätt påverka konsumenter. Då beslutsfällor i regel handlar om osynlig, psykologisk, design tycker vi att det är på sin plats att lära konsumenter […]

Läs mer →

Därför är det svårt att överlista Black Friday

Postat av för Manegen

Fredagen den 23:e november är det dags igen: Black Friday. Svenska handlare har omfamnat shoppinghögtiden med hull och hår – sannolikt för att den fungerar så himla bra. Och egentligen är det inte så konstigt, forskning och erfarenheter har sedan länge visat att just kalenderhändelser är ett effektivt sätt att trigga beteenden. Gym är ju […]

Läs mer →

Designers – så ser ni till att inte skapa beslutsfällor

Postat av för Manegen

I boken Beslutsfällan avslöjar jag och designern Arvid Janson sex olika typer av beslutsfällor. En beslutsfälla kan ses som psykologiskt fulspel där företag och främst dess designers försöker få människor att fatta belsut som dessa senare kommer att ångra. I många fall använder man en uppskruvad version av sådana knep som brukar kallas för nudging. […]

Läs mer →

Parisavtalet, Elinor Ostrom och jag

Postat av för Manegen
Parisavtalet från Paris

2015 enades 196 länder om Parisavtalet för att begränsa den globala uppvärmningen på under två grader Celsius. Ett större samarbete än Parisavtalet har nog aldrig skådats i mänsklighetens historia. Ibland fantiserar jag om att få hjälpa till med samarbetet. Tänk om det var 196 personer som satt i samma sal som jag skulle hjälpa att […]

Läs mer →

Hur vi botar ett egoistiskt land och löser allmänningens tragedi

Utfiskningen av haven är ett exempel på allmänningens tragedi

Tänk dig att du är en fiskare och du behöver fisken för att försörja din familj. Du hör att fisken i ditt vattendrag börjar ta slut men att alla andra fiskare i området inte slutar fiska för det. Vad gör du? Alla andra är ju kortsiktiga egoister så varför ska inte du också vara det? […]

Läs mer →