Affirmationer fungerar inte

En alltför låg tilltro till sin egen förmåga kan ofta sätta käppar i hjulet för våra möjligheter att komma till skott med uppgifter i vår vardag. En vanlig anledning till prokrastinering stavas nämligen pessimism, det vill säga en låg förväntan att klara av det vi har framför oss. Utan en tillräcklig tilltro till oss själva undviker vi gärna åtaganden som i förlängningen skulle kunna stärka vårt självförtroende, samtidigt vi får svårare att hantera de hinder och motgångar som kan uppstå under arbetets gång. För många personer som ägnar sig åt uppskjutande kan det således vara viktigt att höja sin förväntan, något som i grund och botten handlar om att ta små steg åt gången och hela tiden utvärdera sina prestationer.

Dessvärre brukar rådet många gånger vara att vi enbart behöver intala oss själva att det kommer att gå bra så ökar i sin tur vår förväntan. Detta bygger på något som brukar kallas för affirmationer, att uttala positiva saker om sig själv i syfte att må eller prestera bättre. Utsagor som “jag är en älskvärd person” eller “jag är en stark och kompetent människa” har länge propagerats inom självhjälpslitteraturen som ett verktyg för att hantera olika typer av psykiska eller relationella svårigheter. Problemet med detta är dock att det aldrig riktigt har funnits något belägg för att affirmationer faktiskt fungerar, vilket har gjort det oklart om de hjälper eller stjälper våra försök att öka tilltron till oss själva.

Joanne Wood, professor i psykologi vid University of Waterloo utanför Toronto i Kanada, utförde därför en rad experiment för att ta reda på om affirmationer verkligen fungerar – i detta fall för att öka sin självkänsla. Resultatet visade att 52 procent av de tillfrågade ofta använde sig dessa uttalanden i sin vardag, men att de som upplevde sig bli hjälpta var personer som redan hade hög självkänsla. De individer med låg självkänsla uppfattade sig snarare bli negativt påverkade. Joanne Wood instruerade därefter deltagare att i olika sammanhang använda affirmationer på sig själva och sedan mäta deras självkänsla före och efter försöken, något som återigen visade att de med låg självkänsla inte alls gagnades.

En av anledningarna till att affirmationer inte hjälper de människor som bäst behöver dem handlar om att uttalanden av denna sort inte bedöms trovärdiga av personen som uttalar dem. Istället för att öka tilltron till sig själv fokuserar individen istället på skillnaden mellan hur det ser ut idag respektive hur den önskar att det såg ut, ett glapp som ofta känns oöverstigligt och pekar på egna tillkortakommanden. I relation till prokrastinering kan det exempelvis handla om att inte uppleva sig ha förutsättningarna att klara av en viss uppgift. Affirmationer kan med andra ord göra mer skada än nytta för de som är i behov av hjälp, något som är viktigt att tänka på när vi läser eller ger råd om hur de ska ta sig ur en besvärliga situation.

Akademisk referens: Wood, J. V., Perunovic, W. Q. E., & Lee, J. W. (2009). Positive self-statements: Power for some, peril for others. Psychological Science, 20(7), 860-866.

Eisenstadt, D., & Leippe, M. R. (1994). The self-comparison process and self-discrepant feedback: Consequences of learning you are what you thought you were not. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 611-626.

Foto: http://www.flickr.com/photos/laurenlionheart/

4 svar till “Affirmationer fungerar inte”

  1. Christer skriver:

    Vad är kontentan i hur man går från negativt självprat som till viss del kanske kan vara relaterat till låg tilltro till sig själv till att hysa positivt självprat om sig själv. Vad är vetenskapligt bevisad lösning i det avseendet? Jag tänker också på hur förhållningssättet “vara i nuet” /”mindfulness” kan gå hand i hand med den målbild man sätter upp som vision för att lyckas med de uppgifter man antar som kan anses som utmanande eller svåra utan att prokrastinera och bli “discouraged”. Är nyckeln små små steg eller hur kan man gå till väga för att hamna på en jämn tilltro till sig själv för att behålla god motivation men samtidigt ha den extra tilltron att våga utföra sin vision?

  2. Alexander Rozental skriver:

    Hej Christer,
    mycket bra fråga. Kontentan av dessa experiment är att affirmationer fungerar eller saknar effekt för personer som redan har hög tilltro till sig själva, medan de tycks ge ett motsatt och negativt resultat för individer som tvivlar på sig själva. En av Joanne Woods slutsatser är att affirmationer istället ska utgå från konkreta beteenden, t.ex. “jag kommer att klara av X eftersom jag tidigare har lyckats med Y”, samt att de kombineras med aktiv handling. Detta går i linje med forskning inom self-efficacy, dvs. tilltro till sin egen förmåga att kunna utföra vissa handlingar och nå utsatta mål. Precis som du är inne på är det mer sannolikt att lyckas öka tilltron till sig själv genom att bryta ner vad man vill uppnå i mindre delar, ta små steg framåt, och att få tydlig återkoppling på sina prestationer. För många personer som tvivlar på sig själva kan detta behöva kombineras med träning i att uppmärksamma sina framsteg och att bli varse om när man nedvärderar vad man faktiskt lyckas åstadkomma. I förhållande till affirmationer är detta ett betydligt mer långsiktigt arbete, men har man en lång historia av att betrakta sig själv och sina ansträngningar negativt kan ta det ta tid att genomföra en varaktig förändring, varför snabba lösningar som affirmationer sällan lyckas.

  3. […] – Törnbloms metod att förbättra självkänslan bygger bland annat på affirmationer, som forskning tyvärr har visat kunna ha motsatt effekt på självkänslan (ledsen om jag låter som en sågning här, men det är […]

  4. marlene skriver:

    vad jag förstått det som så måsye man affirmera under en längre period för att hjärnan ska kunna ta till sig informationen som en sanning och bilda en ny självbild. tar det inte upp till 21 dagar att skapa en ny vana. jag tror absolut människor kan intala sig själv saker om de affirmerar ihärdigt. se tex på de människor som ljuger så många gånger att de till slut börjar tro på lögnen själva. En studie som sker under en dag kan då inte påvisa om det fungerar eller ej. sen måste man väl äcen säga dessa affirmationer med eftertryck och visualisera resultatet för sitt inre som om det redan skett. rätta mig om jag har fel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.