Psykologifabrikens blogg

Du läser just nu Valbloggen

Det ska vara värt att vänta

Bildkälla: http://www.flickr.com/saxonmoseley/

I mellandagsreans tider ringlar köerna långa. Det är en traditionstyngd tid och för vissa verkar det ha blivit en tradition i sig att spendera timmar i butikerna. Människor shoppar i timtal – och köar minst lika länge. Många verkar tycka att det är värt lång tid i en kö för att spara in några kronor. […]

Läs mer →

En katt ska vara dyr

“Djur ska inte vara för billiga” , sa Hanna Hellqvist för en tid sedan i podcasten Värvet. Hellqvist menade att det är fel att sälja katter för “fem öre per tass” eftersom det då finns en risk att ägaren då inte är tillräckligt motiverad att ta hand om katten. Hellqvist kan sin psykologi. Tidigare i […]

Läs mer →

Vad lägger vi energin på?

Man hör ibland debatter om hur vi i västvärlden lagt oss till med för lyxiga vanor, både för vårt eget och miljöns bästa. Vi vill åka bil överallt, konsumera så mycket det bara går och äta allt året runt. Vi vill kunna ladda våra elektriska apparater, ha tv:n påslagen och värmeelementen ställda på max för […]

Läs mer →

Vinn signerad beteendeekonomisk bestseller

Den 23 november fick vi på Psykologifabriken finbesök av beteendeekonomen Dan Ariely. Dan, en av de mest framstående forskarna inom ämnet, har skrivit tre böcker som alla hamnat på New York Times topplista och han har dessutom sin egen frågespalt i Wall Street journal. Själv kom jag först i kontakt med hans forskning 2009 genom […]

Läs mer →

Konsten att skapa vanor enligt BJ Fogg

Jag vet att vi på Psykologifabriken ofta tjatar om beteenden. Ni som gått någon av våra utbildningar vet hur mycket fokus vi lägger på just beteenden och att definiera de beteenden som du och dina kollegor vill öka. Eftersom de flesta här på fabriken har en bakgrund på psykologprogrammet pratar vi ofta om ABC-modellen när […]

Läs mer →

Beteendeekonomi räddar liv

Beteendeekonomin räddar liv

Att vi på Psykologifabriken brinner för beteendeekonomi vet ni läsare redan. Valbloggen har gett många exempel på hur kunskaperna om människors beslutsfattande kan användas både för personlig nytta och även i ett större sammanhang. Ett av de bästa exemplen på hur kunskaperna kan användas i ett fantastiskt syfte kommer från Indien. Det visar hur vi […]

Läs mer →

När vi förlorar på valfrihet

Budskapet om nackdelarna med för många val börjar kanske dyka upp lite för ofta här på Valbloggen. Jag syftar på forskningen från psykologen Barry Schwartz som just pekar på att obegränsade utbud många gånger paradoxalt nog ökar missnöjet med våra val. Varken jag eller Schwartz vill leva i en värld där det bara finns en […]

Läs mer →

Rätt tid att köpa, rätt tid att frama?

Spelar tiden någon roll för köpbeslut?

Det förra inlägget jag skrev om CLT och framing, beskrev hur lätt människor kan styras i sitt tänkande och hur det påverkar beslutsfattandet. Idag fortsätter vi med hur människor påverkas av framingen i en annons. Med kunskaper i framing av konstrual nivå, kommer du kanske att kunna förstå hur lätt du påverkas i ditt tänkande […]

Läs mer →

Få rabatt på konferens för kreativa kommunikatörer

Den 23:e november kommer min stora idol Dan Ariely till Stockholm för att föreläsa om hur människor fattar beslut. Dan kommer tillsammans med en mängd andra inspirerande personer att föreläsa på konferensen Aggro Perkuliar. Med tanke på att jag skrivit över tio inlägg där Dan Ariely nämns vill jag ju givetvis pusha denna (för mig) […]

Läs mer →

Tre knep för att skapa vanor

Då och då kommer jag på mig själv att ge personer i min omgivning tips på små enkla vanor som de borde skaffa sig. “Promenera till jobbet”, “inled dagen med att skapa en lista på tre saker du vill få gjort” eller “spara alla dina artiklar i Kippt“. För mig är dessa vanor det mest […]

Läs mer →

Du ramas in – CLT förklarar hur

Hur nära tänker du?

Är ditt glas halvtomt eller halvfullt? Oavsett vad du svarar är denna fråga ett av de enklaste exemplen på framing, eller inramning. Det är ett av de viktigaste begreppen inom beteendeekonomi. Hur någonting ramas in har avgörande betydelse för hur det uppfattas hos mottagaren. Det har därmed även betydelse för hur du fattar dina beslut. […]

Läs mer →