Psykologen Anna Karlstedt

Sömntips från psykologen Anna Karlstedt

Efter alla de sömnbehandlingar jag genomfört, efter alla de trötta, sömniga, förtvivlade, uppgivna klienter jag träffat är det tydligt: det är framför allt två saker som ställer till det allra mest vid sömnproblem. Det ena är oron inför det egna sovandet. Den som kryper sig på, parkerar sig och ökar ju längre sömnsvårigheterna håller i sig. Rädslan att inte få sova, vilka tillstånd eller sjukdomar det eventuellt kan leda till, hur jag kommer (eller inte kommer) att kunna prestera på jobbet i morgon, räknandet av vakna timmar på natten, förväntansångesten inför nästa natt, och nästa, det upplevda obehaget av den ständigt närvarande, tärande tröttheten. Fan. Jag orkar inget. Jag blir snart galen.

Det andra är de anpassningar vi gör för att hjälpa oss själva, lindra obehaget, justera, lirka med sömnen. Våra egna Första Hjälpen-kit. De får dessvärre ofta motsatt effekt om sömnstörningen är ett faktum. Vi lägger oss tidigare för att sova ikapp. Vi ligger kvar och vänder och vrider oss när vi vaknar på småtimmarna för att få chans att somna om. Vi läser på om alla sömntips som finns, vi lägger om kosten, kaffedrickandet, vi kollar temperaturen i sovrummet, köper mörka gardiner, ja till och med nya sängar ibland (de där dyra som utlovar sömn och evig lycka).

Och när det står klart att det är dessa två saker som är de riktiga bovarna i dramat, så blir de viktigaste interventionerna förstås det som hjälper till att motverka det. Dels den s k psykoedukationen kring hur sömn fungerar, vilka myter det finns kring sömnen (som faktiskt inte stämmer, t ex den att vi alla behöver 8 timmars sömn), vad som gör att problemen ökar över tid, vilka saker jag gör som paradoxalt nog har motsatt effekt på mitt sovande. Kunskapen är en viktig grund och det minskar oron avsevärt. Och sen, den s k sömnrestriktionen. Det som känns så bakvänt för de flesta jag träffat. VA? Ska jag sova MINDRE? Är du inte klok, får jag se din legitimation? Frågan känns kanske befogad, men av alla de metoder som finns för att komma tillrätta med insomni är det här den mest kraftfulla. Man liksom börjar om. Man ligger inte i sängen fler timmar än man faktiskt sover. Sängen är en plats att sova i, inte oroa sig. Registreringar räknar ut snitt-tiden och därefter följer man ett noggrant utformat schema. Först ligger man i sängen kanske max 5 timmar, för att sedan, efter några dagar öka på med en kvart eller så. En ominlärning sker. Jag sover när jag ligger i min säng. Sover jag inte går jag upp. Oroa mig gör jag någon annanstans. Det låter säkert konstigt på vissa sätt. Men det funkar verkligen för de flesta.

Det roligaste med att jobba med personer som har sömnsvårigheter är att resultaten ofta blir så bra. Skillnaden före-efter är så slående. På några veckor brukar sömnen vara bra mycket bättre. Och när den inte är tipp topp (”perfekt” sömn finns inte och är aldrig en bra målsättning), så har klienterna ett helt annat förhållningssätt till det. Mindre panik. Mindre oro. Mindre nedstämdhet. Väl värt ett försök. Men man kan behöva lite hjälp. Testa i första hand sömn-appen som Hoa’s Tool Shop tagit fram. Lycka till!

Anna Karlstedt är legitimerad psykolog med inriktning Kognitiv Beteendeterapi (KBT). Hon har mångårig erfarenhet av arbete inom företagshälsovården, med bland annat arbetslivsinriktad rehabilitering, stresshanteringskurser, sömnbehandlingar, ledarskapsutbildningar, rekrytering samt utbildningar inom psykosocial arbetsmiljö. Hon har sedan 2005 arbetat i eget företag med behandlingsarbete avseende olika problemområden, bland annat ångestsyndrom, depression, stress och sömn. 
Anna utför även inspirationsföreläsningar av olika slag åt företag, och hon är flitigt använd av media. Hon medverkar regelbundet i tidningsartiklar, på informationssajter, i radioprogram och är en återkommande gäst i morgonsofforna. Under 2012 var hon programledare och psykolog i TV-serien ”Helt Blackout”, där hon i fem avsnitt hjälpte unga personer med talängslan. Programmet utformades i nära samarbete med Psykologifabriken.

Under sommaren fokuserar vi extra mycket på sömn. Vårt systerföretag Hoa’s Tool Shop har nyligen släppt en sömn-app som du hittar i App Store under namnet Sömnformeln. Ladda ner den och lägg in de tips du vill testa.