Nintendogenerationen behöver omedelbar förstärkning

Psykologifabrikens Oskar Henrikson tillhör Nintendogenerationen – ett släkte som sedan barnsben fick lära sig att en ansträngning i Super Marios underbara värld genast belönades. Skulle vi inte prestera bättre både i skolan och på jobbet om vi även där fick snabbare förstärkning?

Jag är född 1981. Min generation kallas många saker, däribland generation Y och det talas om att vi är mobila, tatuerade och helt underbara. När jag var tre år hände något stort, Nintendos 8 bits konsol lanserades. Den har präglat mitt liv och jag vill kalla vår generation för nintendogenerationen.

Med klara färger, svampar som gjorde mig större och goombas som tog livet av mig, introducerades jag till ett spel som aldrig behövde ge en instruktion. Det gav sig självt. Det var helt uppenbart att svampen gjorde mig dubbelt så tålig, att det var bra att skjuta eldbollar och att jag inte skulle gå in i dessa små bruna varelser med huggtänder. Spelet hette Super Mario Bros.

Den tydligheten som finns i Super Mario Bros vittnar om en viktig psyklogisk princip: Det är inte instruktionen som påverkar hur du beter dig utan konsekvensen. Att bli stor, att smidigt kunna styra rörmokaren Mario och att kunna skjuta eldbollar är lockande för de flesta och det var konsekvenser jag ville ha om och om igen. Om ett beteende kan kallas för B så styrs det mer av det som kommer efter, C, än det som kommer före, A. Det bildar ett slags beteendets ABC med beteendet i mitten och i fokus.

Modellen kan hjälpa den som vill förstå sig på min generation. Den psykologiska principen kallas för positiv förstärkning och poängen är helt enkelt att vi ska uppmuntra de beteenden vi gillar, för det får dem att återkomma. Precis som Super Mario uppmuntrar mig att leta efter fler svampar varje gång jag märker att de gör mig större. Kanske är det denna princip som gjort att Super Mario World, Super Mario 3, Super Mario Galaxy och Super Mario 64, fortfarande betraktas som bland det bästa man kan spela idag.

Aubrey C Daniels har skrivit boken Bringing out the best in people, how to apply the astonishing power of positive reinforcement. Där går han igenom hur beteendets konsekvenser styr beteende. Han har även gjort en studie på tv-spel och fann att en spelare fick 65 till 85 konsekvenser som var förstärkande per minut. Så kanske är det inte så konstigt att nintendogenerationen kräver att bli ledda lite annorlunda. Vi är vana vid det!

Få organisationer använder teorierna om positiv förstärkning i dag men det finns några kul exempel på hur det kan användas. Kommer du ihåg en reklam från radiotjänst, då du blev hotad att få en snigel på ögat om du inte betalar din tv-avgift? Sådana bestraffande metoder har nu bytts ut mot tackkörer på slumpartade ställen. I en reklamfilm inne på stadsbiblioteket i Stockholm frågar en man en bibliotekarie: “är det du som är Katarina Tillberg”, hon svarar “ja, det är jag” varpå en kör börjar sjunga “tack, Katarina, för att du betalat din tv-avgift”. Ett underbart exempel på hur vi kan försöka uppmuntra beteende! Jag blir faktiskt lite rörd när jag hör den och jag undrar om inte Dr Daniels skulle bli stolt.

Du behöver inte starta en tackkör för att tillämpa det här i din vardag. Lärare, chefer och partners kan tillämpa lite nintendopsykologi med enkla medel.

I stället för att bara förvänta sig att alla studenter har läst det relevanta kapitlet inför en föreläsning kan man som lärare se till att aktivt förstärka beteendet. Låt studenterna ägna den första kvarten åt att själva få välja ut viktigaste i kapitlet – och använd sedan resten av föreläsningstiden åt fördjupningar och övningar då studenterna får tillämpa kunskaperna. Förkunskaperna blir en Super Mario-svamp som gör skillnad direkt – inte bara något som eventuellt gör det lättare på en tenta någon månad senare. Att använda föreläsningstiden åt att ge en översiktlig bild av kapitlet förstärker snarare beteendet att INTE läsa på i förväg.

Som chef är det ingen dum idé att försöka förstärka beteenden som är positiva för företaget varje dag. Att anstränga sig ska inte bara eventuellt göra skillnad på ett lönesamtal flera månader fram – jag vill ha belöning nu! Säg åt mig att jag kan gå en timme tidigare om jag blir klar – och jag kommer göra mitt yttersta.

Har jag ansträngt mig och diskat vill jag ha en puss av min partner direkt!

Tänk dock på att det som är förstärkande skiftar med person och tillfälle. Det finns katastrofala fall där chefer implementerat utmärkelser för “månadens arbetare” eller gett de anställda rosa tårtor efter ett stort avtal gått igenom. Fall där de anställda tyckt att det varit pinsamt att bli utnämd och att rosa tårtor är äckliga och omotiverade. Vad vet jag, kanske gillar du inte ens Super Mario?

Vi ska även göra ett litet experiment: kommentera denna artikel så är du med i utlottningen av Liria Ortiz bok Förändra ditt liv med motiverande samtal. Så ska vi se om det kan fungera som positivt förstärkande för beteendet “skriva kommentar”!

  • Hana Jamali

    Grym artikel och härlig koppling till Super Mario. Man förstår sig själv lite bättre nu ;)

    Keep up the good work psykologifabriken!

    /
    Hana.

  • Oskar

    Det lustiga är att just i dag knackar några människor på vår dörr när vi har handledning med Vendela Westin i TINA-studien. In kommer Ellinor och Daniel och frågar: “är det du som är Vendela? Är det ni som är TINA-gruppen” vi svarar “ja, det är vi” varpå de börjar sjunga “tack Vendela och TINA-gruppen för allt ni gjort!” med melodin från radiotjänst! Plötsligt kommer tio rosa festfixare in och stämmer in i kören som blev rätt rejäl i vårt lilla mötesrum.

    Jag blev så lycklig!

    Det var som lite Super Mario i vardagen!

    Det var underbart!

    Tack Lotta och alla ni som sjöng!

  • Johan T

    Tänk att en bok är en alldeles utmärkt förstärkare för de flesta av mina beteenden! =D

  • Daniel

    Haha! Rolig tajming måste jag säga, att vi sjunger samma låt som du skrivit om, samma dag (?). Radiotjänsthyllningar är kanske ett blivande koncept? :) Kul att det uppskattades!

  • Jonatan

    He he.. Roligt att se att du är i farten, Oskar ;)

  • Angela

    Intressant artikel! Kan det ha varit därför du alltid kom försent på morgonen i grundskolan;) Ett beroende av positiv förstärkning, för det fick du inte av Elisabeth iaf, ho ho ho;)
    Kunde ha varit B.F Skinner kanske som kommit på iden för Mario Bros??! Som blivande lärare har man ju fått sig en dos av honom bl a…
    Tjing!

  • David

    Bra exempel på positiv förstärkning! (även om jag aldrig var en fena på Nintendo..)
    Hädanefter blir det mycket pussar efter disken ;)

  • Oskar

    Daniel: otroligt lustigt faktiskt! Det måste vara det som kallas för “powerful meme”!

    Johan: Om det är en bok som funkar för dig, så är det en bok du ska få (eller i alla fall chansen till att få en bok)

    Angela: kul att den gamle Skinner letat sig fram även till lärarna! En del har ju räknat bort honom men jag skulle säga att han får upprättelse nu!

    Det få vet är att Shigeru Miyamoto och Skinner är gamla kompisar och att de utvecklade Super Mario ihop (eller?) Men att jag nånsin skulle ha kommit försent, det kan jag väl ändå inte tro på :)

    och tack Hana, David och Jonatan för uppmuntrande (positivt förstärkande) kommentarer och löften om pussar!

  • Lisa

    Underbart. Hädanefter ska förklara alla mina beteenden utifrån mario, svampar, extraliv och hemliga klätterväxter som dyker upp lite här och var.

  • Emil H

    Gött att du fick med en C-disclaimer på slutet. Bidra gärna till diskussionerna kring hur ABC- modellen (eller SORKen) hänger ihop med mentalisering på mentalisering.se. Tore är väldigt ensam ;)

  • Linnea

    Åh! Jag blir också rörd när jag ser kör-reklamen!

    Och har också reflekterat kring varför det för några år sedan var roligt med snigelbestraffning och nu känns mycket bättre med positiv förstärkning. Kanske förklaring är så enkel att det är justare att vara glad och positiv? Och välkomnande? Liksom, en i tv-avgiftsbetalargänget?

    Tack för en kalasfin och intressant sida!

  • Rebecca

    Så rätt! Super Mario Bros generationen är det hittills mest förträffliga namnet på vår generation. Vet man det kan man få oss att göra vad som helst.

    Fram för fler föreläsningar som uppmuntrar eget huvud! Vi (T5 Uppsala) träffade i förra veckan en psykolog från Assessio som inledde sin föreläsning med att fråga: Vilka är era återstående frågetecken inom organisationspsykologi? Frågorna blev sedan de drivande rubrikerna för föreläsningen. Sjutusen gånger bättre än en färdigmonterad, stel PowerPoint.

  • Kidjan

    Jättekul artikel! Och kul sammanträffande med Psyko kören som bidrog med massa positiv förstärkning.

    Oskar – öl brukar funka för oss eller hur? Vi får bara jobba på att göra den förstärkaren mer omedelbar!

  • Martin Syk

    Bra skrivet Oskar!
    Tack för att du bidrar till en rolig och intressant hemsida.

  • Oskar

    Hey!

    Ja, Kidjan, öl funkade fint! Jag har hört att alkohol har en så starkt förstärkande effekt att den rubbar det mesta annat. Och att det är därför många religioner vill minska ner på användandet av öl, det blir liksom mindre viktigt med gud, när man är full!

    Du har fortfarande ölen innestående!

    Emil: men ni kräver att man skapar ett login, det är en tröskel! Men jag ska…

    Lisa: har du hunnit förklara något med en klätterväxt ännu?

    Rebecca: ja, den är fin. Var med om det på en föreläsning om ECT (“elchocksbehandling”) vilket skapade en kul bild av vad vi hade för fördomar om metoden…

    Tack Martin för din fina kommentar!

  • Rikard T

    Underbar artikel! Jag kommer att använda SuperMariometaforer när jag peppar lärare och familjehemsföräldrar att förstärka barnens språkliga avancemang i låg- och mellanstadiet. Härligt Oskar! Du har därmed hjälpt till att minska familjehemsplacerade barns risk för förtida skolslut. Hur smakade den svampen?

  • Fosse

    Bra artikel, men du glömmer att det fanns spel eoner före generation “Y”, nämligen “C-64-generationen”. Vem minns inte spel som “Last Ninja”, “Outrun”, “Wizball”, “IO”, “Nebulus”, “Great Giana Sisters” etc.

    Tyvärr är det så att de familjer som investerade i Nintendos “Famicom” (Före-föregångaren till N64) istället för “C-64″ fick barn som visserligen blev duktiga på att spela Super Mario, men som samtidigt tyckte att allt med fler knappar än en bankomat var något läskigt. En riktig vattendelare i samhället m.a.o! Ibland när jag hjälper jämnåriga (30-nånting) som kör fast i Word eller andra program brukar jag roa mig med att fråga om de spelat nintendo eller C-64. Gissa vad det vanligaste svaret är? :-)

  • Nicklas

    Klockren artikel även för en som inte tillhör Nintendogenerationen.

    Klart att det finns andra sätt att förstärka beteenden än att starta en tack-kör men jag måste nog prova det i liten skala vid tillfälle. Jag skrattade gott när jag fick höra om tack-kören tidigare idag.

  • Hillevi

    För mig är möjligheten att vinna en bok förstärkande för att skriva här! Och micrade scones och ett intressant samtal som belöning gjorde att jag tog mig till universitet tidigare än tänkt imorse. :) Du skriver bra! Och ja en sak till.. kan inte en text om hur man jobbar med det här på en arbetsplats bli en naturlig del II ?

  • Malin Rikardsdotter Lagerkranz

    Jag läste samma bok i höstas i en läskurs i OBM (T8 på SU) och fastnade så mycket för Nintendokapitlet att jag baserade ett helt paper på det. Kul att se att fler tyckte att det var intressant!
    Jag skulle väldigt gärna vilja ta del av hans studie, men har inte lyckats hitta den någonstans. Har du läst den?

    Kul att läsa din artikel!

    Mvh
    Malin Rikardsdotter Lagerkranz
    …som tycker boklotteriet är en kraftfull förstärkare :-)

  • Simon

    Om du märker att din partner ofta diskar efter att du pussar på denne, ja då har partnerns diskande varit negativ förstärkning för ditt pussande :D

    (Fakta: Negativ förstärkning. En analys av vad som uppmuntrar ett beteende)

    Jag tänkte egentligen börja med följande kommentar (innan jag hittade Fosse som föregående talare att instämma med:)
    Super Mario Bros^^!?? ZX Spectrum Sinclare var det som gällde för min del! och spelet Spelet (ok, det var nog inte många fler kassetter (sic!) vi hade egentligen;) hette Pssst och gick ut på att flyga runt och spraya på insekter som trillade ner mot växterna, vika behövde beskyddas – räddas av mig och min sprayflaska.
    Tvådimensionellt, ingen förflyttning framåt eller bakåt på nån himla tarzanstig med lianer, inga nya världar att ta sig fram till och inga källare eller lönndörrar. Helt enkelt: världen var inte större utanför det som syntes på tv-skärmen hela tiden, inga oförutsedda situationer att “copa” i eller slutprov för att gå vidare till nästa nivå [jfr termin eller kurs:P], jag hade en enda, tydlig uppgift som jag kunde gå upp i helt.
    – Det måste vara här min mindfulnessträning började!!!
    Men…vari låg förstärkarna då? Att det bara gick att spela så länge som spelet var inspelat på bandet och att jag sen var tvungen att spola tillbaka det igen kanske räddade mig från att bli spelmissbrukare, men det var inte tillräckligt omedelbar effekt för att förstärka något alls…utom möjligtvis att ta regelbundna pauser för att få ut mer av det en gör och må bättre.

    Som medlem i generation ZX Spectrum borde jag ha klarat att vänta med att äta en marshmallow för att 10 minuter senare få äta två.
    Men är det verkligen så att den som har flest marshmallows när hen för, vinner?

    Nej, jag tror jag ska satsa på nintendo jag med och hoppas att jag vinner en motiverande bok som belöning för alla marshmallows jag avstått från sedan jag var liten, för att få något bättre senare!

  • Björn

    Har du spelat New super mario bros på Nintendo DS Oskar? skulle gärna se dig utveckla resonemanget ovan till de nya svamparna där, dels den som gör dig stor som hela skärmen, och dels den som gör dig minimini-liten men mer mobil.. :)

  • Oskar

    Jag tror att vi, vid det här laget, kan konstatera att utlottningen av boken “Förändra ditt liv” har haft en positivt förstärkande funktion på beteendet “skriva kommentar”. Så pass att jag nu slänger in en bok till, så att ni inte tror att chansen att vinna en bok hela tiden minskar! Ja, ett till exemplar av samma bok alltså.

    Hillevi: om du vill ha en del II, då gör vi en del II!

    Rikard T: Den svampen smakade bra! Det känns kul att få hjälpa familjehems placerade barn med nintendometaforer!

    Fosse och Simon: när är ni födda?

    Och tack Simon för ditt förtydligande om negativ förstärkning. Vi får väl återkomma med ett utlägg om förstärkningens varianter och motsatser…

    Malin: Kul att du skrivit ett paper på ämnet! Jag har tyvärr inte läst hans studie. Jag hade en telefonintervju med honom för någon vecka sedan och jag fick intrycket av att han mest gjort några mätningar. Inget publicerat alltså… det var f.ö tetris han undersökt!

    Simon: om du inte vinner boken så ska du få marshmallows av mig!

    Björn: jag har ju inte det! Det är ju uppenbarligen dags. Spelade senast Mario Galaxy och drömde drömmar i uppochnedvänd 3D!

    Då jag märker att vi har några initierade i gänget kan jag ju passa på att fråga om ni sett denna lilla film om Mega Man 2.5D? En snygg variant av den gamla klassikern! (http://www.youtube.com/watch?v=ZiwQtSx6zHw)

  • Markus Wikborg

    Fint Oskar! Jag är gärna med och slåss om boken också :)

  • Sara

    Bra och rolig artikel! En fundering bara, torde det inte vara önskvärt från chefens sida att de anställda skulle vilja vara på arbetsplatsen, dvs att detta på något sätt ska vara förstärkande? Erbjudande om att gå tidigt som belöning för utfört arbete tänker jag signalerar att det inte är kul att vara på jobbet och värt en extra ansträngning för att slippa. Nåja, en tanke bara. Men helt klart intressant att fundera på hur arbetsgivare kan utnyttja positiv förstärkning på bättre sätt!

  • Oskar

    Markus: böckerna, inte boken, böckerna… :)

    Sara: absolut! Det är väldigt viktigt att utgå från den specifika situationen och vad som passar där. Jag minns när jag jobbade som brevbärare, där var det otroligt stimulerande att få sluta när all post var utdelad så där passade det väldigt bra! Det skulle kanske inte fungera på en plats som exempelvis Psykologifabriken, där det inte finns något tydligt slut på arbetet! Då fungerar respons i form av din trevliga kommentar bättre!

    Vi lottar ut böckerna när denna post inte längre ligger högst på förstasidan…

  • Malin Rikardsdotter Lagerkranz

    Tetris! Tack för att du berättade det! :-)

  • Oskar

    Hej alla!

    Nu är lottningen avgjord. Ni hade ganska god chans att vinna: två böcker på 21 personer. Med hjälp av den ypperliga sidan http://www.randomizer.org slumpades två personer fram: Angela och Malin Rikardsdotter Lagerkranz! Grattis!

    Tyvärr så är belöningen inte så snabb och når bara två av 21 personer. Så vi får väl tänka ut något för att träffa alla!

    Tack så mycket för alla fina kommentarer och glöm inte att försöka förstärka det du gillar i samhället!

  • Angela

    Wiieee!!!

  • Oskar

    I förra veckan annonserades Mario Galaxy 2 på mässan E3: http://korta.nu/0951

    Kan vara något för trogna anhängare av Nintendogenerationen!

  • Oskar Henrikson

    Personer med AD/HD verkar även de ha ett stort behov av belöning… http://korta.nu/b58f

  • Pingback: I huvudet på Nintendogenerationen « Piraten Anders()

  • http://openid-provider.appspot.com/lennart.borgman LeoB

    Bara för att bevisa att belöningar inte är nödvändiga så kommenterar jag långt efter bokutlottningen… ;-)

    Jag tror inte att längtan efter snabba belöningar enbart beror på Nintendo. Jag är allergisk mot datorspel, men jag vägrar också anstränga mig särskilt mycket (för sånt som jag inte brinner för) om belöningen är avlägsen och osäker – för då känner jag mig utnyttjad.

  • http://twitter.com/PsykologenOskar Oskar Henrikson

    Kul bevis!

    Nej, det finns mycket forskning på att människor överlag styrs av den direkta konsekvensen av ens beteende. Inget uteslutande för nintendogenerationen alltså. Dock tror jag att nintendogenerationen kommer att omsätta dessa tankar mer i praktiken. De kommer vara mer intresserade av denna sortens belöningssystem, gilla-knappen på facebook, mycket feedback på jobbet etc …

  • Pelle Mårtenson

    Hur gör man när det gäller långa och tröstlösa projekt. Som ändå är viktiga. Som att skriva en bok eller bygga ett verksamhetssystem eller liknande? Är det en chokladbit för vart hundrade ord som gäller i så fall?

  • Helena Karlson

    Ungefär som hunddressyr. Man belönar ett önskat beteende

  • http://twitter.com/PsykologenOskar Oskar Henrikson

    Ja, vi har ju faktiskt en del gemensamt med andra djur. Även om vi ibland vill tro annat :) 

    Skillnaden är att vi kan berätta om våra intentioner för varandra. Till exempel kan vi säga: “Jag kommer att göra mitt bästa för att uppmuntra dig varje gång du diskar!” 

  • http://twitter.com/PsykologenOskar Oskar Henrikson

    Delmål är ett klassiskt knep för att lägga feedback närmre det egna beteendet. 

    Ett annat knep är att göra en farmorslista! Rangordna dina uppgifter i tråkighetsordning och börja med det som är mest trist. Då kommer varje ny uppgift fungera som en liten belöning då du får en roligare uppgift att ta tag i. Googla “Farmors lag: börja med det tråkiga!” för mer om det! 

  • http://twitter.com/emmaemelie emmaemelie

    Gillar absolut tänket och som gymnasielärare så tänker jag att det är dags att skolan börjar inse vilken generation de har att göra med.

    Funderar över om detta funkar på lite trötta lärare som helst inte vill förändra sitt beteende. Kan positiv förstärkning få dem att inse att vi lever i en modern värld och att vi måste utbilda våra ungdomar till denna och inte förbereda dem för industrisamhället. Troligtvis är det så. Svårt att veta hur bara.

  • http://twitter.com/PsykologenOskar Oskar Henrikson

    Kul att du gillar. 

    Ja, jag tror att positiv förstärkning fungerar inom all beteendeförändring. Låt säga att några lärare ska börja med att länka till material på internet och känner ett stort motstånd inför detta. Då är det hög tid att bryta ner arbetet i mindre, hanterbara bitar och sedan uppmuntra varje steg. 

    Kanske går det att ge en grupp lärare i uppgift att besöka http://www.ted.com, se en föreläsning om Khan academy och sedan diskutera detta på nästa träff. Genom att ge dem feedback på detta enkla beteende känns kanske “att integrera internet i undervisningen” inte lika stort och besvärligt. Utan kanske till och med lite roligt. 

    Har du ett case vi kan fundera kring?

  • Mirelle

    Hej, läser till förskollärare och gör lite forskning kring hur digitala läromedel förändrat den pedagogiska verksamheten. Din artikel var väldigt intressant och gav mig bra information om fler av anledningarna till att människor tilltalas av dessa digitala produkter.
    Tackar :)

  • http://twitter.com/PsykologenOskar Oskar Henrikson

    Hejsan, kul att höra! Då ska jag berätta mer för dig om ett litet tag … eller så kan du mejla mig på oskar (at) psykologifabriken.se 

  • Zarah

    Tack för en intressant läsning! / Zarah

  • http://twitter.com/PsykologenOskar Oskar Henrikson

    Kul att du gillar!