Semester och tid för kroppen och knoppen att återhämta sig. Faktum är att vi ofta sover för lite och då kan en timme mer sömn per natt faktiskt göra oss både lyckligare och friskare.

Det slog mig när jag var på semester förra veckan hur svårt det är att hitta balansen mellan vila och aktivitet. Det är lätt att det tippar över åt endera den ena eller det andra hållet. Antingen blir det för mycket aktiviteter, jobb, träning, projekt och engagerande grejer, eller så blir det för mycket vila och sömn, och det är lätt att nästan växa fast i soffan. Jag brukar snarare ha tendensen att göra för mycket och får ständigt ha som utmaning till mig själv att våga göra mindre och också sova mer. Men jag vet också att motsatsen inte är ovanlig. Individer som har svårt att komma igång och ta initiativ, och som sover för mycket. Sömnforskaren William C. Dement menar att många av oss inte lever ett optimalt liv eller presterar på en optimal nivå på grund av att vi inte sover optimalt.

En annan aspekt av detta fick jag i en intervju med forskaren Astrid Bjørnebekk för SATS Magasin. Hon har kommit fram till att träning och antidepressiv medicin har samma effekt på kroppen. De påverkar samma signalsubstanser, de som gör att vi känner oss piggare och gladare. Vidare menar hon att både för lite träning och för mycket träning kan vara ohälsosamt. Det kan påverka vår sömn, vår energinivå, så väl som vårt humör. Jag tänker att det inte gäller bara träning, utan även andra aktiviteter, så som jobb, skola och andra uppgifter.

För lite eller för mycket aktivitet gör oss tillslut uttråkade eller stressade. Jag brukar ofta tänka på det utifrån flowbegreppet. Det är svårt för mig att få flow när jag har för mycket att göra eftersom jag inte hinner med allt på min begränsade tid (stress), samtidigt som för lite att göra inte ger mig tillräcklig stimulans och utmaning (uttråkad).

Lösningen verkar vara lagom mycket sömn och lagom mycket träning. Men, varför ska det vara så svårt att hitta den balansen?

Hur gör du för att hitta balansen mellan vila och aktiviteter?

4 svar till “Vila sig lycklig?”

  1. @Venezueca skriver:

    Intressant att läsa! För att svara på er fråga;
    Jag schemalägger vardagskvällar / helger som helt “öppna”, annars är jag uppbokad varje dag hela veckan. Öppna kvällar kan ägnas åt spontanhäng, softa ensam framför tv:n, eller annat lugnt så att jag får ladda mina batterier.

  2. Arc skriver:

    “Faktum är att en timme mer sömn per natt faktiskt visat sig göra människor lyckligare och friskare.” – på tal om just balans är väl det lite otillräckligt formulerat. Samband med lycka/hälsa och sömn är väl rätt klassiskt kurvilinjärt typ? “en timme mer sömn per natt” ger lite grann intrycket att texten riktar sig till stressade heltidsarbetande men det kanske är er målgrupp iofs.

  3. Susanna skriver:

    Arc,

    Tack för din kommentar och ditt förtydligande!

    Du har helt rätt i att sambandet mellan sömn och lycka/hälsa inte är linjärt, utan snarare ett kurvlinjärt samband. Det forskare bl a William C. Dement kommit fram till är att människor i västerländska länder ofta har en tendens att sova för lite (mindre än 8 timmar per natt) och att detta i längden kommer påverka både deras fysiska och psykiska hälsa. Människor som sover för lite under en längre tid har visat sig få bl a försämrat minne, koncentration, har mer stresshormon i kroppen och försämrad matsmältning.

    När jag skrev utgick jag från att jag själv ofta har problem att få ihop tillräckligt antal timmars sömn. Utifrån denna forskning skulle jag kanske till och med lida av sömnbrist. Men det är nog först när jag får sova lite mer som jag verkligen inser att jag behövde några extra timmars sömn…

    Forskningen visar egentligen att det varken är bra att sova för lite eller för mycket. Men jag tror inte att en person som sover för lite behöver vara en stressad heltidsarbetare. Jag tror att det är ganska vanligt att vi sover för lite, framförallt på vardagar, och sen kanske tar igen det på helgen och sover för mycket…

    Min poäng är att visa på att en timmes extra sömn (om man som jag sover för lite) kan göra mycket för att återfå balansen i kroppen och knoppen. Men jag inser att jag var lite otydlig när jag skrev och har nu förtydligat det.

    Vänligen,
    Susanna

  4. Susanna skriver:

    Kul att höra! Jag brukar också försöka med “öppna” kvällar, men ibland är det svårt. Det kan vara en massa roliga saker som händer, jag vill träna och hinna träffa vänner. Frågan är hur du i stunden håller dig från att göra saker när dem är roliga och engagerande, men du samtidigt inser att du är trött och behöver vila?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.