Svensk ACT-forskning på barn med kronisk smärta i Time

“Talk Therapy for Kids’ Pain: Better than Pills?” – så lyder rubriken på en artikel i senaste numret av Time Magazine. Den svenska studien som artikeln handlar om är just densamma som ACT-pappan Steven Hayes kom till Karolinska för att opponera på för några veckor sedan! Vi skrev lite om det här. Och här finns den långa artikeln om Hayes och ACT som Time skrev för några år sedan.

Coolt är det hur som helst, Rikard Wicksell & Co har alltså testat en Acceptance & Commitment Therapy-behandling på barn med kronisk smärta – och fått bättre resultat än behandling med smärtstillande och den vanliga samtalsterapin.

Av: John Airaksinen

2 svar till “Svensk ACT-forskning på barn med kronisk smärta i Time”

1. Christian skriver:

Inte bara behandling med smärtstillande, minsann! Utan multimodal “hela-paketet-behandling” med smärtstillande, psykolog, läkare, fysioterapeut etc, etc. Särskilt spännande är de ekonomiska aspekterna, då behandlingstiden i snitt med ACT väl var 10-12 tillfällen, medan snittet för den andra varianten va typ 23 eller likande – Vilket ju skvallrar om en ekonomisk, effektiv vård med riktigt gott utfall. Glada ungar, glada ekonomer: Kan inte bli bättre!

2. Oskar skriver:

Ja, det är väldigt lovande. Lägg därtill socialstyrelsens nya riktlinjer om att depression och ångest helst behandlas med KBT. Så har personer med besvär plötsligt mycket mer valfrihet än tidigare!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *