Jag har en väldigt luddig roll och trivs inte med det. Jag diskuterade det med min chef som tyckte att det är bra att rollen är otydlig, för då kommer jag att prestera bättre och göra det som krävs. Borde jag ändra mig och acceptera otydligheten eller stå på mig och be om en tydligare roll.
Förvirring i team kan vara frusterande: Skulle jag göra det här? Jag trodde du var ansvarig? Varför gjorde du detta utan att fråga mig? Du känner säkert igen hur det brukar låta när arbetet och ansvaret inte är tydligt fördelat. Osäkerhet kring roller påverkar arbete i team negativt och minskar prestationen. Det är lätt att tro att otydligheten skapar en kreativitet men det saknar stöd forskningen. I en översiktsstudie av psykologiforskaren Erin Eatough med kollegor kunde de se att otydliga roller faktiskt hämmar frivilligprestationer, alltså att göra mer än vad man är ombedd att göra.
Så hur skapar man roller som underlättar arbetet på bästa sätt? För det första är det bra att ständigt förtydliga roller. Uppgifter förändras, teammedlemmar kommer och går. Genom att diskutera roller månadsvis och ansvar veckovis är det lättare att hålla teamet uppdaterat på de nuvarande utmaningarna. I en sammanfattning av flera studier skriver gruppforskarna Becky Beard, Ed Salas och Scott Tannanbaum att rollförtydligande är en av de viktigaste teambuildingövningarna man kan göra.
För det andra gäller det att förtydliga roller på ett så bra sätt som möjligt. Det gäller att identifiera de viktigaste uppgifterna och bestämma vem som är ansvarig, vem som ska genomföra det och vem som behöver tillfrågas innan det genomförs samt vem som ska informeras om att det är klart.
Att ha otydliga roller skapar inte kreativitet, det hämmar den. Tydliga ansvarsuppgifter som ständigt uppdateras och diskuteras är det som gör att vi blir trygga och kan prestera mer än vanligt. Kanske kan du sätta dig ner med din chef, använda dessa argument och arbeta fram en tydligare roll för dig.
Denna text kommer från min spalt i tidningen Personal & Ledarskap. Den kopplar även till princip två i vår bok Ensam eller stark – åtta principer för framgångsrika team.