Nätintegritet och en flaska rosé

Foto: John Airaksinen
Foto: John Airaksinen

Mindpark skriver om hur sociala nätverk fungerar som digitala cv:n och hur till och med högskolor och universitet i USA börjat använda nätet för att kolla upp sökanden. Enligt en undersökning från Execunet ansåg 38% av högskolorna/universiteten att webbkollen hade negativ effekt för den sökande medan 25% ansåg att den hade positiv effekt.
Som Daniel på Mindpark skrev kanske det är läge att vara lite försiktig med de publika festbilderna…

Vi diskuterade ju i panelen hur nätransparensen påverkar psykologer. Även om jag inte siktar på en karriär som terapeut är det kanske inte positivt för mig med publika bilder där jag jazzar runt på stan med en flaska öppnad rosé mitt på ljusa dagen? Ah well, det är helt klart ett tema vi ska jobba vidare på i Fabriken. Jag håller faktiskt precis på att jaga en rekryterare för ett litet experiment som ska handla om anställningsintervjuer och publika bilddagböcker på nätet…

Av: John