Knappen visar tydligt med sina inåtgående pilar att du ska få stänga dörren när du trycker på den. Knappen är dock falsk. Den sitter där för att öka känslan av kontroll.

Detta är exempel på “fake affordances”, en av forskaren Dan Locktons 101 designprinciper för beteendeförändring.
Min vän, som gav mig tipset om Lockton och hissknappen, genomför själv en studie om hur miljövänliga beteenden kan uppmuntras med design. Bland annat testar hon en tvättmedelsdoseringsskopa som har en söt groda som dränks av tvättmedel om man har i för mycket. En emotionell feedback för sitt miljöbeteende alltså. Eller emotional engagement i Locktons samling.

Design with intent, som Lockton kallar beteendeförändrande design, belyser en viktig aspekt för ledarskap och organisationsutveckling. En chef behöver inte vara närvarande för att berömma allt bra beteende eller ge ständig feedback. Ibland går det att skapa design i arbetsmiljön och arbetsuppgiften som ger naturlig och ständig feedback.

Vilken den fejkade hissknappens motsvarighet är i organisationsvärlden återstår dock att fundera på.

Har du sett den falska hissknappen?

3 svar till “Har du sett den falska hissknappen?”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Psykologifabriken and Lars Åkesson. Lars Åkesson said: RT @PsykologenOskar: Har du sett den falska hissknappen? http://korta.nu/8jl2s […]

  2. Och jag som älskar den falska hissknappen!

  3. Och jag som älskar den falska hissknappen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.