Valguider – internet när det är som bäst

Oavsett om det handlar om julklappar till din mormor eller vilken bok du ska läsa härnäst så blir det allt svårare att veta vilket av alla hundratals alternativ som är bäst. Som du är så finns internet där för att hjälpa dig göra de bästa valen.

Ett symtom på att vi lever i en tid där vad jag kallar det obegränsade utbudet blivit standard är att det dykt upp allt fler valguider. En valguide är en site som hjälper dig att hitta “rätt” prylar att lägga dina pengar på. Jag är förvisso ett ganska stort fan av det obegränsade utbudet men dess baksidor går inte att blunda för. När vi ständigt måste ta ställning till tiotals (ibland 100-tals) alternativ är det lätt att bara ge upp. Detta är ett så pass väldokumenterat fenomen att det till och med fått sitt eget namn, decision paralasys. Fenomenet, som innebär att vi istället för att välja helt enkelt inte gör ett ända val, har sin grund i förlustaversion. Du som kan din beteendeekonomi vet att vi människor avskyr förluster ner än något annat.

I fallet “att välja något” handlar förlusten om den mentala ansträngning som krävs för att överväga alternativ. Har du någon gång funderat över att ändra ditt pensionssparande vet du vad jag pratar om. Att se över och finna det bästa sparandet är ett heltidsjobb så det är inte konstigt att många väljer att placera sina pengar i standardalternativen.

Det är på grund av förlustaversion som Amazon med flera har små puffar för vad andra kunder köpt som “gillar det du gillar”. Detta är troligtvis också varför Facebook kommer att bli värderad till över 100 miljarder dollar när de väl blir börsintroducerade. När vi har alla böcker som någonsin skrivits, det senaste avsnittet av alla olika versioner av the Office som finns och dessutom klipp på katter som spelar vilket instrument du än kan tänka dig ett par klick bort är vi i behov av filter som sållar fram det bästa och mest relevanta för just dig. Här är ett par sådana guider vars syfte är att motverka decision paralasys och helt enkelt få dig att köpa fler saker:

Giveemthis: “Connecta” med Facebook eller Twitter, välj någon av dina vänner och Give em this förser dig med ett par saker som din kompis borde gilla. Allt baseras på vad han/hon “lajkar”, postar och tweetar om. Creepy? Lite. Effektivt? Ganska. Coolt? Ascoolt!

Hunch: Genom att du svarar på en drös frågor kan Hunch komma med förslag på saker som passar just dig. Jag har ingen aning om hur detta funkar men på nått sätt har de kunnat finna de mest osannolika sammanhang när det kommer till personers preferenser.

Bild: flickr.com/bwhistler

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.