Psykologifabrikens affärsplan

“Hur skriver man en affärsplan för en upptäcktsfärd som man inte vet etapperna i? Hur skall man förutse den kritik, de idéer och impulser som de där tidiga kunderna eller testarna kommer att bidra med? Kanske idén mynnar ut i flera affärer, flera innovationer, med helt olika inriktning? Hellre bör planerna vara villkorliga, som beslutsträd för upptäcktsfärden.”

Så skriver Bengt Arne Vedin, professor Emeritius i Innovationsteknik vid Mälardalens Högskola, i en gästpost på entreprenörsbloggen Disruptive. Hans text sammanfattar ganska väl vår inställning till affärsplaner för Psykologifabriken. I den fas vi befinner oss känns det mest begränsande att sätta en detaljerad plan – vilket vi fick ett kvitto på för bara två veckor sedan. Möjligheten till ett mycket intressant och kul samarbete dök upp – men det skulle inte gå att kombinera med en verksamhet som vi tänkt som central från början. Lösningen blev helt enkelt att skippa den ursprungliga planen – som nu kändes sämre – och svänga om kursen.

(Ursäkta att jag skriver i så abstrakta termer, i nästa vecka hoppas jag kunna presentera exakt vad det handlar om!)

För att göra en ACT-parallell jobbar vi mer med en värderad riktning (att göra psykologin tillgänglig, rolig och relevant!) än konkreta mål för vad Psykologifabriken ska vara om 3 månader, 6 månader, 1 år… vi vill experimentera helt enkelt! Vissa grejer kommer bli dåliga – dom skippar vi – andra blir bra – det fortsätter vi med!

Ett annat exempel på att det kan vara nyttigt att inte låsa sig för tidigt är vårt jobb med formen. Lydia jobbade fram den den mekaniska hjärnan som logga – och vi blev alla blev sjukt nöjda med den. Parallellt spånade hon fram stillebenkonceptet – som också blev helt fantastiskt. Problemet var att det blev lite för tungt i headern om vi skulle ha mekanisk hjärna + textlogga + stilleben, så på gårddagens formmöte beslutade vi oss för att skippa stor mekanisk hjärna i headern – något som gick stick i stäv med vad vi tänkt från början. I stället kommer i jobba in hjärnan på lite andra sätt, vilket ni säkert kommer börja av här på sajten snart…

Och ännu en teaser… Snart kan vi presentera ytterligare en ny medarbetare i Fabriken! (Dock utan gissningslek den här gången, hihi.)

3 svar till “Psykologifabrikens affärsplan”

  1. Emil skriver:

    Gillar er öppna och djärva inställning! Har ni några funderingar kring hur länge ni håller kvar i idéer som kanske inte direkt uppvisar braighet?

  2. John skriver:

    Nä det blir väl mer av att vi får skicka iväg testballonger på nya format, funkar det inte så fortsätter vi inte på den linjen helt enkelt. Men snart ska vi också testa en grej på temat: kasta ut idéer och se om läsarna kan bidra med kunskap! Det kan bli intressant…

  3. Arvid skriver:

    Fast sen ska man väl kanske påpeka att det inte handlar om att vi gör en helvändning, det är ju inte så att vi byter ämne. Det handlar snarare om att omvärdera situationen och fundera på hur man återanvända de delar av ideerna som faktiskt visade sig vara fungerande och bra!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.