De flesta företag har fattat att det här med innovation och kreativitet är något som går hand i hand med lönsamhet. Vi är nog många som önskar att vi en dag kunde hamna på Boston Consulting Groups (BCG) lista över världens 50 mest innovativa företag. Att mäta kreativitet hos personer och företag är långt ifrån enkelt. BCG använder bland annat följande variabler när de utvärderar företags innovationskraft:
• Kundnöjdhet
• Tillväxt
• Andel av försäljning som kommer från nya produkter
• Hur framgångsrik nya produkter är
• Hur mycket av utgifterna för innovation som företaget får tillbaka
• Antal nya produkter och tjänster
• Hur lång tid det tar att få ut en idé på marknaden
Eftersom jag föreläser och utbildar i kreativitet tycker jag att den sista punkten är den mest intressanta eftersom den troligtvis är den lättaste att påverka. Notera att samtliga punkter är extremt svåra att påverka. Kreativitet handlar om så mycket mer än bara idéer. Många menar att det mest centrala är att realisera de idéer som genereras. Personligen så tycker jag att vi på Psykologifabriken är väldigt duktiga på just den sista punkten. Det tog oss till exempel bara två månader från att vi fick idéen till att sälja appbaserade träningsprogram till att vi hade våra 100 första betalande kunder. Nyligen så lanserade jag och min kollega Arvid en liten (liten) möbelaffär. Jag noterade att den första anteckningen kring projektet gjordes för 36 dagar sedan. Det tog alltså 36 dagar från idén till att vi hade en produkt klar (kanske lite väl snabbt).
När det kommer till kreativitet och att snabbt realisera idéer så är det få som slår entreprenören Ted Valentin. Många känner säkert till hans kartsajter, hans sajt för att hitta populära program på Svt och hans senaste sajt Sociala Nyheter. I de två sista fallet så har det kommit fram att stora aktörer som Svt och Aftonbladet länge funderat på att göra något liknande. Nu har de dock fått se sig bli omkörda av en enda entreprenör.
I en intervju med Resumé så sa Ted så här om Sociala Nyheter:
“Det tog kanske tre veckor från idé till genomförande”
Att mäta innovation är som sagt långt ifrån enkelt men ett första steg är att undersöka hur lång tid det tar för dig och ditt företag att realisera en idé.