Hur ofta har man inte hört någon sucka: ”Om jag fick börja om skulle jag lära mig att spela piano/att teckna riktigt bra”. I den typen av utsaga ligger förstås ett inbyggt antagande om att det är för sent i vuxen ålder. Faktum är att den här föreställningen är väldigt ingrodd i vår kultur: För att bli riktigt bra på någonting, allra helst något kreativt, måste man börja som barn. Men hur väl stämmer det egentligen?
Gary Marcus, neuroforskare och psykologiprofessor vid New York University, angriper just denna fråga i sin nya bok Guitar Zero: The new musician and the science of learning. Gary Marcus är själv en passionerad musikälskare, men enligt egen utsago helt omusikalisk. Han undrade om det skulle vara helt omöjligt för sådana som honom att bli duktiga musiker. I boken ger han sig därför på att utreda en av neuroforskningens mest långdragna föreställningar: Att det finns kritiska perioder då olika komplexa färdigheter kan läras in, och att denna öppning stängs med en smäll efter tonåren.
Snart uppträckte Gary Marcus att ganska många forskare intresserat sig för frågan – men problemet var den totala bristen på deltagare till studier. För av naturliga skäl är det inte så lätt att få vuxna människor att lägga ner 10 000 timmar på att träna gitarr. Så vad göra? Gary Marcus, som hade ett sabbatsår från jobbet på gång, bestämde sig för att själv agera försöksperson.
Månad på månad av målmedvetet gitarrspelande följde. Och resultatet? Gary Marcus lyckades oerhört väl. Till slut var han så bra att han kunde uppträda för en stor publik i Brooklyn. Och i processen visar Gary Marcus hur hjärnan hittar sätt att kompensera för tidigare inlärningsbrister – ett väldigt hoppfullt budskap. ”Om de kritiska perioderna inte är så fasta som man en gång trodde, öppnar sig en värld av nya möjligheter för de många vuxna som har hemliga drömmar”, skriver Gary Marcus.
Men det finaste är att författaren så väl visar att syftet med träningen inte är perfektion eller prestation – det är den stora glädje och mening han känner i inlärningsprocessen. Att jobba hårt för att lära sig något nytt ger oss känslan av meningsfullhet och framåtrörelse, och det är viktigare än att bli gitarrvirtuos i slutändan.
Läs mer om boken och Gary Marcus och hans forskning här och här!
Foto: Rafael Kage, flickr.com