”Forskningen är tydlig: kreativitet är en uppsättning beteenden” — intervju med Keith Sawyer

Ett av våra expertområden är kreativitet. Vi föreläser nästan varje vecka om ämnet runt omkring i landet och numera erbjuder vi också appbaserade träningsprogram där du lär dig bli mer kreativ. För att hålla våra kunskaper à jour så måste även vi träna oss i kreativitet. Ett av mina favoritknep är att läsa forskaren Keith Sawyers böcker. Nyligen släppte han sin tredje bok om kreativitet, Zig Zag: The Surprising Path to Greater Creativity. Vi passade på att ställa några frågor om boken till Keith.

Vad syftar du på med titel Zig Zag?
Jag skrev Zig Zag för att jag var så frustrerad över att ingen skrivit en bok med kreativitetstips baserade på vetenskaplig forskning. Det finns förstås massor av böcker med roliga tekniker och övningar. Vissa av dem är inte så dåliga och att använda dem kommer inte göra dig mindre kreativ, men ingen av dem är skrivna av någon som forskar på ämnet. Jag är helt övertygad om att kreativitetstips som är grundade i vad vi vet om hur kreativa människor beter sig är de mest effektiva tipsen. Det är det som är mitt mål med Zig Zag: en bok som hjälper dig nå din fulla potential när det gäller din kreativitet.

Namnet kommer av att bokens huvudbudskap är att kreativitet handlar om att vandra på en oförutsebar stig, det sker inte i linjära steg. Ibland hör vi om framgångssagor som låter som en linjär resa men när man skrapar lite på ytan så ser man att resan var full av tvära vändningar och motgångar. Ta den populära appen Instagram som exempel, den började som en app för att dela platser på och gick under namnet burbn. De bytte riktning när de märkte att användarna främst använde appen för att dela fotografier med varandra. Starbucks är ett annat exempel. De började som ett fint italienskt café med operamusik i bakgrunden och baristor som bar vita skjortor. I början fanns det inte ens stolar. Starbucks ändrade riktning så snart de förstod att kunderna bara ville ha ett avslappnat ställe att dricka bra kaffe på.

Ge oss ett exempel från de senaste fynden inom forskningen på kreativitet.
Målet var att skriva en bok om kreativitet som var baserad på den senaste forskningen. Forskningen är enig: kreativitet är en uppsättning beteenden som du kan lära dig att göra bättre. Framgångsrik kreativitet är till cirka 80 procent inlärt. Min bok är därför som en träningsmanual, en uppsättning med tydliga aktiviteter som du tar till för att pumpa upp dina kreativitetsmuskler. Forskningen har identifierat åtta olika kognitiva processer och beteenden som är aktiva vid framgångsrik kreativitet. Zig Zag har därför åtta kapitel, alla med olika förmågor och beteenden. Jag kallar dessa för “steg” till kreativitet. Det första är “Fråga” som kommer från forskning som visat kreativitet skapas genom att ställa rätt frågor och att kunna omformulera problemet på ett nytt sätt. Det sista steget heter “Skapa” och det är baserat på fynd som visar vikten av att tidigt visa upp sin idé för omvärlden, exempelvis genom en enkelt prototyp.

Vilken typ av verktyg kommer läsaren få av Zig Zag?
Zig Zag är en samling verktyg och tekniker, det finns över 100 specifika och roliga tekniker i boken. I varje kapitel kan du läsa om tre till fyra nyckelbeteenden kopplat till just det specifika steget som det kapitlet handlar om. Till exempel att exponera dig själv för nya idéer regelbundet. Själv rekommenderar jag alltid att gå på något som är helt orelaterat till det du själv arbetar med. Missa aldrig ett tillfälle att lära dig något. Man vet aldrig när kunskapen som väcker en ny överraskande analogi kan komma, något som väcker ett nytt sätt att se på problemet du står inför.

Kan du ge ett exempel på ett beteende som en kreativ person gör regelbundet?
Kreativa människor är mer medvetna om vad som sker runt om dem. De ser saker som de nödvändigtvis inte letar efter. Det här är det tredje steget i min bok, “Se”, och det finns mängder av exempel på oväntade saker som varit startskottet för en ny idé. Idén till kardborrband kom exempelvis från en man som var ute med sin hund och funderade på hur kardborrar kunde fastna i hundens päls så effektivt. Ett annat tydligt exempel är att kreativa människor tenderar att prata mer med främlingar när de är på en fest.

Kreativa människor försöker alltid att kombinera idéer på oväntade sätt. Det här är bokens femte steg, “Slå samman” och den är baserad på fynd som visat att mer avlägsna kombinationer tenderar att resultera i originella idéer. Så i kapitel sex får du testa tekniker där du ska skapa kopplingar mellan koncept och bilder som har lite med varandra att göra.

Keith Sawyer är professor vid Washington University i St. Louis. Vill du veta det senaste inom forskning i kreativitet bör du följa honom via hans blogg och på twitter. Vårt träningsprogram i kreativitet bygger helt på de fynd som Keith nämner. Med programmet får du träna och testa beteenden som kan hjälpa dig att bli mer kreativ.