Jag vågar knappt räkna hur många timmar jag spelat Civilization, Svarm och Plant vs Zombies i sommar. En kväll när jag kom hem från klubben vid fem var jag tvungen att se hur mina städer Rom, Thebes och Korinth i spelet Civilization utvecklades. Om jag snart skulle kunna invadera egyptierna eller om jag skulle kunna bygga klart Hollywood för att öka mitt kulturella inflytande. En kväll klagade min flickvän över att jag inte var särskilt social. Då visade jag henne hur man måste sätta ut försvarstorn i Svarm för att skydda sitt bo. Sedan dess har hon varit fast.
Som psykolog fascineras jag inte bara av själva upplevelsen. Jag förundras över hur väl spelskaparna kan klassisk psykologi. Den som designade belöningssystemen, som får mig att spela från kl fem till kl åtta en söndagsmorgon, borde automatiskt få en masterexamen i beteendeanalys på posten.
Länge har belöning och positiv förstärkning betraktats som något fult. Något som hör hemma i hundträning men inte är värdigt mänskligt samspel. Detta förändras nu snabbt. Med upptäckten att människan uppskattar en välriktad uppmuntran kan ledarskapsutbildning, arbete och psykologisk behandling förändras.
Seth Priebatsch hoppade av Stanford för att satsa på sitt företag SCVNGR som har utvecklat ett socialt spel med samma namn. SCVNGR fungerar som den kommande funktionen i facebook, där man kommer kunna “checka in” på olika platser man besöker. Det finns dock en skillnad. En spelmekanik där du får poäng för att genomföra utmaningar.
I föreläsningen nedan menar Priebatsch att SCVNGR bygger på enkla spelmekaniska principer. Knep han tror kan förändra arbete och skola. Han menar att förra decenniet handlade om sociala medier. Det kommande decenniet kommer att handla om spelmekanik.
Med tanke på de långa nätter jag var helt uppslukad av att erövra världen med min Ceasar, sätta ut försvarstorn i Svarm och plantera ärtskjutande växter i Plants vs Zombies, är jag böjd att hålla med.
Fler tips?
Läs mer om hur psykologisk behandling förvandlas med ny teknik och få hela listan med den spelmekanik SCVNGR använder.