Jag älskar bloggen Brain Pickings men ett av deras senaste inlägg gjorde mig rejält besviken. Inlägget har titeln “Original Mad Man David Ogilvy on the 10 Qualities of Creative Leaders”, en ganska lockande sådan eller hur? Visst vi har sett liknande förr men jag uppskattar verkligen enkelheten med denna typ av listor.
Så vad hoppas man på när man klickar på en sådan titel? Personligen så inspireras jag gärna till att arbeta annorlunda, speciellt om det utlovas att jag kommer bli mer kreativ. Dessvärre så föll David Ogilvy och Brain Pickings i samma fälla som så många andra fallit i, de är för luddiga. Tips så som “Charisma — charm and persuasiveness” eller “A sense of humor” hjälper mig föga när jag behöver komma på en ny idé. Vad, baserat på dessa tips, borde jag göra för att bli mer kreativ?
Forskning har sedan länge visat att kreativitet inte är ett personlighetsdrag utan snarare beteenden som vi alla kan utföra. Tips som ovanämnda förstärker en allt för etablerad myt: att kreativitet skulle vara en egenskap som få besitter. Jämför denna syn med idén bakom våra träningsprogram. I träningsprogrammen tränar du och dina kollegor i 10 till 15 minuter om dagen på att till exempel bli mer kreativa. Via vår app Viary får du uppdrag, insikter och coaching.
Till skillnad från David Ogilvy så gör vi ingen skillnad mellan att träna inför ett marathon och att träna på att bli mer kreativ. Han må ha en TV-serie baserad på sitt liv men vi har forskningen på vår sida, och det är allt som räknas. Håller du med får du gärna ta en titt på vårt program i kreativitet.
Tips! Du som vill underhålla din kreativitet på en lagom nivå bör testa vår helt mejlbaserade kurs Creativoly. Under en månad får du dagliga uppdrag och insikter som kan hjälpa dig bli mer kreativ.
Bild: flickr.com