Sociala medier, gruppsykologi & Haiti

En lite fascinerande effekt av sociala medier blev väldigt konkret för mig förra veckan: det är så otroligt lätt att forma grupper och jobba tillsammans mot ett gemensamt mål!

Micke Kazarnowicz, som jag bara träffat som hastigast på Hyper Island och följer på Twitter, retweetade Filip Fors som skrev att av 50 kronor som man sms-donerar till Läkare utan gränsers arbete på Haiti går 9 kronor till operatören – förutom om man har Tre då 17 kronor går till operatören.

Jag som är kund hos Tre och just skickat ett sådant sms blev rätt förbannad och bestämde mig för att ringa Tre dagen efter och ta reda på varför. Jag pratade med presschefen Erik Hörnfeldt som berättade att det var en felaktig uppgift, att det i själva verket var 9 kronor som försvann på vägen varav 5 gick till Tre.

Men fortfarande – varför ska de ta ut någon avgift över huvudtaget när pengar går till ett sådant ändamål?
Hörnfeldt lovade att “titta på” om de kunde efterskänka avgifterna.

Min kontorskollega Linus ringde till Läkare utan gränser och fick veta att en del av kakan också går till Ericsson IPX, som sköter den tekniska tjänsten att ta betalt via sms. Jag pratade med Ericssons pressfolk som sade att Ericsson gör andra insatser för Haiti – men inte tänkte efterskänka sin avgift.

Samtidigt med detta hade Micke också fått svar från Tre och dragit igång en rejäl kampanj och snackat med alla operatörer. SvD skrev en artikel och även SVT hakade på.

Det slutade med att alla operatörerna backade, och att de flesta efterskänkte avgiften retroaktivt några dagar tillbaka. Och till slut ändrade sig också Ericsson IPX!

Det var hur som helst en cool upplevelse att känna hur vi otroligt snabbt formade någon slags lös allians och tillsammans jobbade mot att bli av med avgifterna, och att det inte behövdes mer kontakt än lite twittrande fram och tillbaka!

Läs mer om allt på Mickes blogg!

Och donera gärna 50 kronor genom att skicka ett sms med texten LIV till 72990 – så bidrar du till Läkare utan gränser och inte operatörerna!

2 svar till “Sociala medier, gruppsykologi & Haiti”

  1. […] John på Psykologfabriken har tillsammans med Micke på Åsiktstorpeden (inspirerade av @Filip) tagit reda på hur mycket operatörerna och Ericsson tar i avgift när man skänker pengar via sms. Genom en liten proteströrelse på twitter och bloggar lyckades de få operatörerna att gå ut och förklara sig. Personligen tycker jag att de ska skämmas. Att 10% går till administration? De har ju ett kontor att gå till och de haitiska barnen vet inte var deras föräldrar är eller var de ska bo. Hur tänkte ni nu? Nej. Ni tänkte inte alls. Men tänk bättre framöver! […]

  2. Annelie Näs skriver:

    Gu va kul att se hur sociala medier verkligen kan bidra till något så bra. Tack för att du dela med dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.