Så utnyttjar tv-spel beteendeekonomisk forskning

TV-spel är till för att ha kul men trots detta så verkar många spel alltid ha ett par riktigt tråkiga moment som spelaren måste ta sig igenom. Tar vi på oss våra beteendeekonomiska glasögon kan vi förstå vilken funktion dessa aktiviteter fyller.

För ett par veckor sedan hade jag lite för mycket på mitt bord och blev kort sagt så stressad att jag inte pallade göra någonting. Som tur är så har jag ett gäng grymma kollegor som stod redo att rycka in med sina psykologiska tips kring stress och återhämtning. Ett tips som jag fick från vår coach-chef Christian var att försöka öka antalet återhämtande aktiviteter så som träning, TV-tittande, middagar med vänner etc. När ens att-göra-lista bara blir längre och längre är det just dessa aktiviteter som vi “stressade personer” har lätt för att skjuta på eller ignorera totalt. För att försöka hitta mer balans i min tillvaro återvände jag till en kär gammal vän — tv-spelande, närmare bestämt FIFA 2012. Jag är nu inne på min femte säsong som manager för fotbollslaget Napoli och noterade nyss att jag fallit för ett beteendeekonomiskt knep känt som Ikea-effekten.

Ikea-effekten är namnet på det fynd som beteendeekonomerna Mike Norton och Dan Ariely gjorde som visar att vi människor värderar saker vi gjort själva mycket högre än saker andra gjort. Bygger du och jag varsin Billy-bokhylla kommer jag alltså delvis att tycka att den jag byggt är bättre men också anse att värdet på min hylla är högre än den du byggt. Jag har skrivit om detta fenomen för Modern Psykologi och här på Psykologifabriken. Jag rekommenderar dessa texter för den som vill veta mer om effekten men kortfattat kan vi alltså säga att saker vi gjort själva och lagt ner tid på blir mer värdefulla.

Den vane tv-spelaren har säkert noterat att många spel ofta har ett par “tråkiga moment” som man som spelare måste ta sig igenom. I FIFA handlar det om att schemalägga träningar, en totalt värdelös aktivitet som bara tar tid men som behövs för att ens spelare ska bli bättre. Hade jag fått bestämma hade det gärna fått finnas en knapp som schemalägger alla träningar åt mig. Det slog mig nyss att detta menlösa schemaläggande fyller en funktion, det skapar en Ikea-effekt mellan mig och mitt lag. Jag har flera gånger funderat på att byta lag, sälja någon av mina spelare och ibland att helt enkelt sluta spela FIFA men aldrig lyckats med något av detta. En anledning till detta, bortsett från att det är kul att spela, är alltså enligt mig för att jag drabbats av Ikea-effekten. Allt schemaläggande har skapat ett band till spelarna som bor i min telefon som gör det extremt svårt för mig att lämna dem.

Så oavsett om det handlar om att vattna virtuella grödor i Farmville, att bryta mineraler i WoW eller schemalägga träningar i ett fotbollsspel så har spelmakarna troligtvis förstått att dessa tillsynes menlösa aktiviteter skapar en relation mellan spelaren och spelet som gör det lite svårare för oss att lägga ifrån oss spelet. Dessa tankar är säkert inget nytt för den vane spelaren och jag skulle gärna få fler exempel på spel som utnyttjar Ikea-effekten.

Foto: flickr.com/marie-aschehoug-clauteaux

2 svar till “Så utnyttjar tv-spel beteendeekonomisk forskning”

  1. Johan Berander skriver:

    Jag tänker på alla situationer där man plöjt ner för mycket tid/energi/prestige/pengar för att kunna lägga ner fast det rent krasst egentligen är det enda vettiga.

    Detta oavsett om det gäller ett privat litet projekt eller samhälleliga mastodonprojekt av typen borra tunnlar genom berg :P

    IKEA-effekten finns även där, om än kanske i något annan kostym.

  2. Niklas Laninge skriver:

     Så sant Johan! När jag intervjuade Mike Norton om effekten så ville han dock lyfta fram det positiva med att vi blir mer nöjda med saker vi gjort själva och lagt ner tid på. Kanske inte helt applicerbart på mastodontprojekt. Kolla gärna sunk cost och opportunity cost, två begrepp som kan förklara varför det är så svårt att lämna dessa enorma projekt bakom sig och gå vidare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.