Parnevik ångrar att han sammanförde Elin med Tiger: Bitterhet och besvikelse

2009: Svenska golfstjärnan skräder inte orden när han kommenterar Tiger Woods påstådda otrohet.

Jesper Parnevik förklarar att han ångrar att han överhuvudtaget introducerat golfkollegan för Elin (som tidigare arbetat som barnflicka i familjen Parnevik). Till Aftonbladet säger den svenska golfstjärnan att han nu tappat all respekt för Woods person.

Jag tycker att det är överraskande att Parnevik visar så starka känslor, men samtidigt måste jag erkänna att jag njuter lite av Parneviks oväntade rättframhet. Det är möjligt att Parnevik känner sig nöjd med sitt uttalande men risken finns att han ångrar sig när känslostormen lagt sig. Jag lider själv av kort stubin och ibland kan vara användbart att ha en strategi för tillfällen som dessa, när impulsen att skälla ut någon eller säga något syrligt, blir överväldigande. 

annakaver

Psykologen Anna Kåver skriver i sin bok om impulsivitet

En del av oss är mer impulsiva än andra. Det är inte fel att vara impulsiv och faktiskt inte heller rätt. Det bara är. Impulsivitet är en temperamentsegenskap, precis som att vara eftertänksam. Det är dock otvivelaktigt så att vissa lider av sin impulsivitet. Ofta handlar det om att inte kunna hantera ilska eller rädsla. Här följer några råd som du kan följa för att hejda oönskade impulsiva beteenden, vad de än handlar om. Vi kan beskriva övningen som en sorts invärtes “nedväxling”.

STOPP! 
Avstå från de beteenden som den starka känslan skulle kunna ge upphov till: attackera eller slå inte, trots att du är arg. Fly inte, trots att du är rädd, göm dig inte, trots att du skäms.

ANDAS!
Hantera de kroppsliga/fysiologiska effekterna av känslan: andas lugnt för att bryta hyperventilering och hjärtklapp­ning, sänk axlarna och slappna av i käkarna för att minska spänningar i nacken.

OMFOKUSERA!
Styr, för en kort stund, din uppmärksamhet och ditt fokus till något annat än det som utlöser känslan: se dig omkring i rummet eller där du är, beskriv detaljer och olika aspekter av föremål och personer i omgivningen. Fantisera om något positivt.

TILLBAKA! 
Samla dig och styr tillbaka din uppmärksamhet till det som utlöste din känsla men nu på ett lugnare sätt. AGERA KLOKT! Välj att agera så att du rör dig mot ett överordnat mål som inte enbart är känslostyrt. Tänk lite mer långsiktigt och övergripande om hur du vill ha ditt liv. Agera utifrån både känsla och förnuft.

Av: Linda Backman

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.