Mistel väcker känslor på flygplatsen: Ömhet

2009: Utsmyckningen sätter igång ömma känslor och beteenden hos resenärerna. 

Det här klippet är ett exempel på hur man medvetet kan väcka beteenden och känslor – genom att leka med den fysiska miljön. På flygplatsen hängde man upp en gigantisk mistel när det var dags för reklamfilmsinspelning – och givetvis påverkades resenärerna och blev påminda om att visa ömhet mot varandra.     

annakaver

Psykologen Oskar Henrikson kommenterar klippet

Vi människor har en fantastisk förmåga att associera saker. Vår chef kan associeras med jobb, vår partner till ledighet och en mistel med kyssar. Varje gång vi stöter på eller påminns om chefen, partnern eller misteln väcks gamla associationer. Ofta sker de på typiska platser: på jobbet, hemma och i ett julpyntat hem. Ibland så hamnar de dock på andra ställen, som när chefen hör av sig på kvällen, partnern dyker upp på jobbet eller misteln hänger på flygplatsen. Detta fenomen kan vi utnyttja för att ta in associationer till platser och tillfällen som kan behöva lite ny input. I aggressionsersättningsträning kan man träna en person att väcka associationer till stolthet när ilskan dyker upp och avslappning kan kopplas till att spänna vänsterhanden hårt och släppa. Så varför inte träna in något kul och oväntat? Pussa på din partner när han diskar, dansa det första du gör när du kommer till jobbet på måndag morgon eller sätt upp en gigantisk mistel på chefens kontor. 

Av: John Airaksinen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.