El är ett område som jag har väldigt dålig koll på. Dels det teoretiska så som skillnaden mellan ampere, watt, volt och hur de tre hänger ihop när jag exempelvis laddar min telefon. Men jag är också extremt dålig på att köpa el. Vilket gör mig riktigt mottaglig för olika beteendedesign-knep som elbolagen testar på mig.
Jag förstår att kunder till elbolag inte är så värst lojala, något jag fick lära mig när jag för länge sedan jobbade med ett elbolag. Det visar sig att ca 25-30 procent av elkunderna väljer att varje år byta elleverantör eftersom det oftast innebär att de kan få ett lägre pris.
Trots vetskapen om att många byter bolag faller jag varje år för ett klassiskt knep från min egen elleverantör. När det är dags att förnya eller säga upp mitt avtal berättar elleverantören alltid för mig att:
“75 procent av våra kunder väljer att teckna fast pris under ett år”
Knepet kallas för sociala bevis och är ett välbeforskat fenomen. Kortfattat handlar det om att i situationer där vi inte riktigt vet hur vi ska välja, så som att välja ett elbolag eller vad man köper till en 92-åring, så är vi väldigt benägna att göra som alla andra gör. Vi låter majoriteten agera facit och följer dem, stundtals, blint.
Vi drabbas alltså främst av det här i domäner som vi har lite koll på, något som många företag vars produkt är lite komplex utnyttjar. Elbolag berättar om hur andra har gjort, banker är snabba på att fronta sina mest populära fonder och i stort sett alla e-handlare är måna om att snabbt visa sina mest populära produkter.
Att göra som alla andra behöver i sig inte vara dåligt, men sociala bevis kan få oss att halka in på fel beslut. Tänk till exempel på hur många som placerade sina pensionspengar i Allra pensions uppenbart (för den insatte) kassa fonder!
Sociala bevis är ett av ca 40 tankefel som du kan läsa om i boken Beteendedesign: psykologin som påverkar tankar, känslor och handlingar. Den finns att låna på biblioteket och att köpa på bland annat Adlibris och Bokus.