Märkeshysteri på 70-talet synas i sömmarna: Indignation

1976: Programledaren går igång på barnens konsumtionslust.

Den indignerade programledaren från SVT intervjuar barn som står i kö för att köpa de omåttligt populära jeansen Puss & kram. Barnen verkar inte bli besvärade över hennes raka frågor om konsumtionsbeteendet, utan svarar ärligt och rakt om varför de köper som de gör.

Jag blir imponerad över hur medvetna barnen verkar om att de köper jeansen på grund av grupptryck och att jeansen egentligen inte är så bra. I artikeln “Konsumtion gör ingen människa glad” från 2003 argumenterar frilansjournalisten Magnus Jacobsson för att psykologer borde ta sitt ansvar för att förhindra att människor luras av listig marknadsföring. Huruvida människan har förmåga att välja rationellt istället för att gå på känslorna i köpsituationer är något som både allmänhet och forskare intresserat sig för länge.

Upptäckten av den så kallade rameffekten gav psykologen Daniel Kahneman Nobelpriset i ekonomi 2002. Teorin utmanar den etablerade sanningen att människor tar rationella ekonomiska beslut. Läs mer om Kahnemans forskning om konsumtionsbeteenden här.

Av: Linda Backman