I det förra inlägget lärde vi oss om kommentarernas makt. Hur stora sociala medier som Facebook lyckas utnyttja viktiga psykologiska principer för att skapa tjänster som fångar människor.
Nu ska du få lära dig hur Facebook varit sluga nog att utnyttja en annan psykologisk princip. Denna gång för att dra in miljarder i annonsintäkter.
Den som loggade in på Facebook 2007 hoppades på att få se nyhetsflödet och få reda på vad ens vänner höll på med för stunden. Det hände också för det mesta. Men, man kunde också mötas av en stor reklamannons för en produkt, sida eller tjänst. Plötsligt fanns den bara där utan att man bett om den när man mycket hellre ville se vad Pelle eller Hanna hade delat för statusuppdatering. Då var motivationen inte särskilt hög för att se en tråkig reklamannons för läskeblask.
När vi skruvar fram klockan till våra dagar loggar vi in på Facebook av samma anledning. Vi vill se vad våra vänner och bekanta håller på med för stunden. Men, numera dyker inga stora annonser upp mitt i nyhetsflödet. Däremot hittar vi någonting annat. Kan du komma på vad?
BJ Fogg har utvecklat en simpel och lättförståelig modell för att driva fram beteenden. Han menar att tre saker ska finnas vid samma tillfälle för att ett beteende ska utföras: Motivation, Förmåga och en Trigger.
Om vi tar ett enkelt beteende, som att klicka på en länk innebär det att:
-
Man måste vara motiverad att klicka
-
Det måste vara enkelt att klicka på länken
-
Länken måste komma upp i rätt tillfälle, triggas, då vi är motiverade att klicka
Tillbaka till vårt Facebook-exempel. 2007 års reklamannonser var inte särskilt motiverande att klicka på, trots att de triggades mitt i nyhetsflödet och att det var enkelt att klicka på dem.
Men, har du någonsin gillat en sida på Facebook? En sida som exempelvis ett företag, en artist eller en idrottsklubb skapat för att nå sina fans. Och, får du någonsin uppdateringar från dina fanpages i ditt nyhetsflöde? Just det. Det är den nya tidens annonser. Skillnaden är dock att du är mycket mer motiverad att klicka på en uppdatering från en av de sidor som du själv valt att följa, än från ett annat märke som bara tycks dyka upp slumpmässigt. Vi kan tydligt se att Facebook lyckades lösa gåtan om hur besökarna på sidan ska vara motiverade att klicka på annonser. Man ramar i stället in dem som fan-sidor och låter människor själva välja vilka annonser som kommer att visas. Det är skillnad mellan reklam och reklam.
Akademisk Referens: Fogg, B. (2009). A Behavior Model for Persuasive Design. Persuasive, (April 26-29).
Vi hjälper dig att förändra beteenden med hjälp av modern teknik. Vill du veta hur? Kontakta oss på Psykologifabriken