Jag har en bok med automatiska tankar

Jag har en bok där jag skriver ned mina automatiska tankar. Det är stundvis hejdlöst underhållande läsning.

Många frågar ju mig om man blir lycklig av att läsa till psykolog. Här är en grej som gjort mig gladare. Efter att jag fått lära mig lite grundläggande, superförenklad KBT bestämde jag mig för att skriva ned ångestladdade tankar och situationer i en liten svart bok.

Så här menar den grundläggande KBT-modellen att man analysera situationer

A= Adversity, utlösande händelser —->

B= Beliefs, tankar och scheman (som grundläggs tidigt, 8-12 år) —->

C= Consequences, reaktioner på B, känslor och beteenden tex undvikande eller flykt

Vid sviktande självkänsla är tankefällor ett stort problem. Exempel på sådana kan vara

-Du tror att du kan läsa andras tankar (jag bara VET att han inte gillar min stil det syntes ju liksom på hur han öh tittade på mig öh)

-Du överdriver din egen roll och betydelse i situationer, tar allt personligt (okej, hon tittade hit, förmodligen för att jag garvade så högt..måste jag alltid vara så flamsig..kan jag inte bara blir skolmogen någon gång?)

-Du jämför dig bara med de som du upplever vara dig överlägsna (jaja, visst fick jag bra respons häromdagen och det är kul att blogga men Jonas Mosskin är faktiskt sjukt mycket bättre på att blogga så vad ska jag sitta här och anstränga mig för om andra redan är bättre?)

-Du säger till dig själv att saker borde/måste vara på ett visst sätt utan att reflektera över det (Innan 25 ska jag vara doktor i Psykologi och ha förändrat hela mitt liv till det bättre)

En typisk situation i min bok:

a. skickar ett sms, får inget svar

b. personen svarar inte för att jag ..är en dålig kompis, ska få sparken, skriver för tråkiga sms (!) har råkat säga något dumt

c. Ledsen. Handlingsförlamad. Skickar inga fler sms.

När jag sen läser igenom mina automatiska tankar (ovannämnda är ett mindre komiskt exempel, de roligaste är för självutlämnande..) leder det inte sällan till kramaktiga skrattanfall. Hur kan man tänka så? Jo, gamla tankebanor är lätta att följa.

Lästips:

Att bygga upp självkänsla med KBT av Irena Makower

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York

6 svar till “Jag har en bok med automatiska tankar”

  1. Tore skriver:

    Haha… Bra grej. Jag spelade in mina egenterapitimmar på band. Antagligen material för en timma ståupp iaf..

  2. Linda skriver:

    Haha! lägg ut på youtube! Nä, jag bara skojade. Men man beter sig ju sjukt kul. Det är ofta lite skönare att garva åt sina grejer än att älta dem på blodigt allvar..

  3. Emil H skriver:

    Vi borde alla ägna lite mer åt att mentalisera helt enkelt. Jag blir väldigt nyfiken på hur du lyckas få fatt på dina automatiska tankar – innan möjligheten att uppmärksamma dom försvinner alltså.

    Hur som helst – kul grej!

  4. Linda skriver:

    Emil: jag skriver ned dem! alltså, ibland hinner man ju inte med.. men jag brukar nu för tiden tänka så mycket på att använda mig av egna ångestupplevelser för att förstå andras så att ögonen liksom ständigt är riktade inåt. Kanske därför jag är så disträ..

  5. Nadja Ljunggren skriver:

    Hej! Gillar skarpt Löpande bandet, och hela Psykologifabriken! Jag är gymnasielärare i psykologi och detta är en skattkista. Skriver just nu en lärobok i psykologi som delvis bygger på intervjuer. Denna text, “Jag har en bok med automatiska tankar” skulle passa otroligt bra i kognitionskapitlet. Finns det någon möjlighet att få intervjua dig (via mejl eller öga mot öga) eller att få använda den här/delar av den här texten med en hänvisning till dig och Psykologifabriken? Jag hoppas, hoppas på svar. (Håller på med kognitionskapitlet just nu …) Förhoppningsfulla hälsningar /Nadja Lj

  6. John skriver:

    Låter spännande Nadja, kolla din mejl!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.