Därför är bilpooler inte mer populära

Så fort jag hör om någon som köpt en bil blir jag alltid lika sugen på att jämföra bilens kostnad med vad det hade kostat köparen att åka taxi och skaffa hyrbil alla de gånger han eller hon skulle använt bilen. Detta är givetvis inte något som gör mig populär bland bilägare men tankeexperimentet är för roligt för att avstå ifrån. Räknar man ihop köpesumman, räntor för eventuella lån, parkeringskostnader, bensinkostnad samt försäkring så ska det till ett ganska generöst taxiåkande för att det ska vara lönsamt att ha bil. Det krävs knappast en examen från KTH för att göra dessa uträkningar så man kan fråga sig varför exempelvis bilpooler inte är populärare.

Ta en titt på bilden ovan som föreställer en av grundpelarna inom beteendeekonomin, prospektgrafen. Teorin, som genom otaliga experiment bekräftats, innebär att upplevelsen av en kostnad mattas av ju högre kostnaden blir. Skillnaden mellan kostnaden för en gratistidning och en tidning som kostar 159 kronor upplevs större än skillnaden mellan exempelvis en resa som kostar 7000 kronor jämfört med en som kostar 10 000 kronor. Som du ser så är lutningen brant i början, det är med andra ord mellan att betala noll kronor till att betala x kronor som den subjektiva upplevelsen är som störst. Kanske kan denna teori ge en del av förklaringen till varför vi hellre betalar en hög summa en gång än små summor många gånger. Beteendeekonomer kallar detta fenomen för “flatrate bias”.

Även om bilägaren betalar ett högre pris så lyckas denne med att separera själva nyttjandet av bilen och betalningen för detta. Jag har tidigare skrivit om varför presentkort är den perfekta gåvan eftersom de innebär att mottagaren slipper de värsta med shopping, nämligen att betala. Målet med detta inlägg är inte att få människor att sluta att köpa bilar eller att inte välja “fast avgift” till sina telefoner. Det jag däremot vill se mer av är företag som utnyttjar “flaterate bias” bättre. Varför gör Hertz eller Zipcar det inte tydligare för oss varför vi ska välja dem istället för att köpa en bil? Som alltid så efterfrågar jag alltså nya och mera korrekta sätt att jämföra livets alla kostnader på.

Referens: Always leave home without it, Prelec, Drazen och Simester (1998).

6 svar till “Därför är bilpooler inte mer populära”

  1. Vi får verkligen hoppas att @skjutsgruppen tar lärdom av beteendeekonomin, då de nu fundraise:ar för att skapa en webbtjänst.

  2. Niklas Laninge skriver:

    Tusen tack för hjälpen med spridning JHB! Kul att inlägget uppskattas :)

  3. Jag är själv ordförande i Bilpoolarna Uppsala, ett kooperativ med 80talet medlemmar och 7 bilar. internetbokning och access med smartcard. Dessutom ett nordiskt nätverk med hundratalet andra bilar.

    Ja, det är mycket intressant att räkna på kostnader och allt ekonomiska. Men ofta finns det argument i bakgrunden som också måste in i modellen. Bekvämlighet att ha sin egen bil. (Fast Taxi som en privatchaufför tänker man inte på). Enkelheten och oberoendet med friheten. Tillbehör och extrautrustning som takräcke, cykelställ, eller barnstolar som personaliserar bilen. För att inte nämna möjligheten att sin egen bil lämna vattenflaska, GPS, karta, toapappersrulle och iPhoneladdare. 

    Tack för ett mycket bra inlägg. Berättar gärna mer om de lärdomar vi dragit om vår bilpool efter 14 år i Uppsala. Kontakta mig genom http://www.pitaya.se 

  4. Jonas Erlund Hammarbäck skriver:

    Har själv tidigare varit med i bilpool men gick sedan över till att hyra av Statoil, OKQ8 etc. Sedan vi fick barn har vi egen bil, för som Jakob skriver så är det bekvämligheten och de personliga sakerna som går före priset. Att montera två barnstolar utan ISO-fix i en taxi eller bilpoolsbil för att åka en kortare tur, det gör man inte. Det är allt för krångligt att montera dessa stolar med remmar och bälten. Att man dessutom vill ha lite egna standardprylar i bilen som papper, böcker, CD skivor DVD kablarna mm, mm gör det ju inte  enklare att åka bilpoolsbil eller taxi. Men jag har definitivt räknat på det, och kom fram till att jag kan hyra bil eller åka taxi för samma pris.

    För att en bilpool ska fungera optimalt tror jag att man måste ha ett ganska begränsat geografiskt område. Bilpoolen jag var med i var utspridd över hela Stockholm, så man fick lägga 1-1,5 timme på att hämta lämna bil. Dessutom bör det ideella arbetet minimeras. Det resulterar i att de flesta förutsätter att “någon annan” gör att det fungerar och dessa “någon annan” får lägga väldigt mycket fritid på att andra ska kunna åka bil billigt.

  5. Jonas Erlund Hammarbäck skriver:

    Har själv tidigare varit med i bilpool men gick sedan över till att hyra av Statoil, OKQ8 etc. Sedan vi fick barn har vi egen bil, för som Jakob skriver så är det bekvämligheten och de personliga sakerna som går före priset. Att montera två barnstolar utan ISO-fix i en taxi eller bilpoolsbil för att åka en kortare tur, det gör man inte. Det är allt för krångligt att montera dessa stolar med remmar och bälten. Att man dessutom vill ha lite egna standardprylar i bilen som papper, böcker, CD skivor DVD kablarna mm, mm gör det ju inte  enklare att åka bilpoolsbil eller taxi. Men jag har definitivt räknat på det, och kom fram till att jag kan hyra bil eller åka taxi för samma pris.

    För att en bilpool ska fungera optimalt tror jag att man måste ha ett ganska begränsat geografiskt område. Bilpoolen jag var med i var utspridd över hela Stockholm, så man fick lägga 1-1,5 timme på att hämta lämna bil. Dessutom bör det ideella arbetet minimeras. Det resulterar i att de flesta förutsätter att “någon annan” gör att det fungerar och dessa “någon annan” får lägga väldigt mycket fritid på att andra ska kunna åka bil billigt.

  6. Mårten Thurén skriver:

    Problemet med bilpooler som alternativ som jag ser det, är att det bara verkar fungera med nya bilar. Den naturliga jämförelsen är alltså med den med en egen, nyinköpt bil, och det vet alla att det är väldigt dyrt. I den jämförelsen står sig bilpoolen eventuellt ganska bra, men jämfört med vår tråkiga Ford Focus -06 som kostar 3500 i månaden inkl. allt så finns det ingen bilpool som står sig, och då har jag inte ens nämnt hur osmidigt det är med bilpool förrän här.

    De som vill köra nya bilar är de som gillar känslan av att köra en ny bil, och som tycker det är värt att betala hiskeliga belopp för detta. Dessa människor är ofta inte de som vill dela bil med andra. Det är min gissning/förklaring. Själv hade jag gärna delat bil om det varit ett realistiskt alternativ.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.