“Äh det där var en dålig idé!”. Har du hört detta många gånger? Troligtvis har du fått höra det från dig själv oftare än från andra. När det kommer till kreativa idéer har de flesta av oss två tydliga kategorier: “bra” eller “dålig”. Antingen fastnar vi för en idé eller så väljer vi att slänga den. Enkelt men tyvärr alldeles för binärt.
Istället för dessa två kategorier så har författaren Edward de Bono föreslagit tre helt nya kategorier som vi kan placera in våra idéer i. Till skillnad från kategorierna “bra” och “dålig” så innebär de Bonos kategorier att inga idéer slängs. Istället bör du placera in dina idéer i någon av följande kategorier:
1. Idéer som kan tillämpas direkt: Det är ofta de här idéerna som vi kallar för “bra”. De är lätta att realisera direkt och alla kan förstå varför idéen är så bra.
2. Idéer som bör utforskas lite mer: Väldigt få idéer går att realisera direkt. Oftast krävs en hel del undersökande men det innebär alltså inte att idéen skulle vara dålig. Istället för att kasta en idé är det bara att erkänna att du måste undersöka saken utförligare innan du kan fatta ett sådant beslut.
3. Helt nya sätta att se på ett problem: Här finner vi många av de idéer som vi annars skulle placera in i kategorin “dålig”. Mobiltelefoner med utbytbara skal lät nog som en knasig idé från början men tänk på vilken succé Nokia 5110 blev. På samma sätt kunde väl ingen tro att Teletubbies-dräkter skulle bli på modet? En knasig idé och ett helt nytt sätt att se på kläder måste legat bakom idéen till plagget OnePiece.
Försök att använda dessa tre kategorier nästa gång du och dina kollegor har genererat idéer. Bland de värsta man kan göra är att slänga en idé, mitt tips är att istället börja spara dem utifrån ovanstående kategorier.
Texten är en del av vårt träningsprogram i kreativitet, ett tre veckor långt program där du tränar på att bli mer kreativ. Utbildningen sker via din smartphone och tar ca fem till tio minuter per dag.
Bild: flickr.com/kevharb