Bli av med dina fördomar på 15 minuter

Nej, det går såklart inte att bli av med sina fördomar på 15 minuter. Men på briljanta bloggen Cognitive Daily läste jag nyligen om forskning som försökt göra just detta (och fått en del relevanta resultat!)

Studien utfördes på elever i en skola med jämn fördelning av vita och svarta elever, där de vita elevernas betyg och provresultat generellt vida överskred de svarta elevernas. Forskarnas hypotes var att de svarta eleverna bara “levde ‘upp’ till lägre förväntningar” och att denna självupfyllande profetia skulle kunna lindras av en 15-minuters affirmationsövning om de egna fördomarna.

Resultatet blev överaskande positivt. De svarta eleverna (som var medel- eller högpresterande) som genomförde affirmationsövningen visade signifikant bättre betyg och resultat. Ingen liknande effekt kunde hittas hos de vita eleverna som genomförde övningen.

Forskarna höll koll på hur eleverna presterade under det följande året; och häpnandsväckande nog visade det sig att de elever som genomfört övningen blev bättre på att hantera nederlag och att undvika den onda spiral av misslyckanden och dålig självkänsla som eleverna i kontrollgrupperna (de som inte genomfört någon övning) ofta hamnade i.

Tänker ni som jag tänkte? Att detta är helt fantastiskt?!

När jag lugnat ned mig några hekto upptäckte jag givetvis invändningar mot metoden. Eleverna måste ha lika förutsättningar (akademiskt utbildade föräldrar, pengar och trygghet) och dessutom hade övningen ingen effekt på sk “low achievers” där de största orättvisorna manifesterar sig.

Det finns inga quick-fixes för omfattande strukturella orättvisor. Men det är ljus i tunneln, håller ni med mig?

Studien är gjord av av G. L. Cohen (2006).

Reducing the Racial Achievement Gap: A Social-Psychological Intervention Science, 313 (5791), 1307-1310 DOI: 10.1126/science.1128317

5 svar till “Bli av med dina fördomar på 15 minuter”

  1. Johannes B. skriver:

    Som förskolelärare och grundskolelärare kan jag endast se undersökningen från mitt snäva (opsykologiska? Ickekognitiva?) perspektiv:

    Även om min yrkeserfarenhet endast sträcker sig något år tillbaka så kan jag känna igen det som undersökningen tar upp. Jag jobbar i en förort med mycket få etniskt svenska familjer och barnen på min förskola har alla föräldrar födda i utomeuropeiska länder. Är mina förväntningar på dessa barn lägre än vad de var på min förra arbetsplats, där eleverna var “jättesvenska”? Och de fördomar som jag bär på gentemot andra kulturer, trots att jag befinner mig i en så “osvensk” miljö, bidrar de till att hålla tillbaka barnen i deras utveckling?

    Jag ska kanske inte överskatta min roll som pedagog i det här fallet, men det är ett mycket intressant ämne likväl. Ett ämne, och ett problem, som jag faktiskt möts konkret av varje dag – kanske inte alltid när det gäller etnicitet och kultur (kontra “skolresultat”) utan överhuvudtaget på de förväntningar jag har på barnen; vilka barn förväntar jag mig vara stökiga (och hur påverkar det barnens beteende?), vilka barn förväntar jag mig alltid göra som fröken säger (hur påverkar det båda “kategorierna” av barn?).

    Oavsett vad fördomarna eller förväntningarna (såväl positiva som negativa sådana) riktas mot, anser jag att det står utom allt tvivel att jag som pedagog kan hjälpa barnen oerhört med “rätt” attityd och förhållningssätt. Och om det finns “affirmationsövningar” att ta till hjälp så är det ju en fördel naturligtvis.

    Även om undersökningen kanske inte är direkt applicerbar på mina treåringar till taxichaufförer/städare, så är det uppenbart vad vi kan åstadkomma, pedagogiskt, med små medel som hjälper barnen/ungdomarna att se sig själva och sitt eget lärande i rätt sammanhang.

    Med hopp om livet.

  2. John skriver:

    Ah intressant, tack för att du delade med dig av dina erfarenheter Johannes!

  3. Alexandra skriver:

    Hej!
    Jag skulle gärna vilja att ni gör ett reportage om fem unga psykologstudenter som jag skrivit en roman om (ligger för tillfället i toppen på Piratförlagets publiceringstävlingssight Kapitel1).
    Läs synopsis nedan och kolla in sighten
    http://www.kapitel1.se/alexandra-thomas/utom-sig-och-in-i-andra

    Ur romanen Utom sig och in i andra
    Råkall vinter och praktiktermin på psykologprogrammet i Umeå. Till följd av ett misstag får en grupp studenter som praktik att starta upp en egen psykologmottagning. Tre unga kvinnor och två män, från olika landsändar och med fundamentalt olika personligheter, svetsas så samman kring tre klienter.

    Den märkliga handledningen lämnar studenterna åt den knappa psykologkunskap de lyckats läsa sig till i kurslitteraturen. Svartsjuka uppstår, tävlan härjar fritt och minnen som tryckts undan kommer upp till ytan. Mötet med klienterna aktualiserar studenternas egna problem och sätter styrkorna på prov. Konsekvenserna blir oförutsedda, till och med livshotande.

    Vänliga hälsningar
    Alexandra Thomas

  4. Alexandra skriver:

    Ps Jag är psykolog själv.

  5. John skriver:

    Alexandra> Aha, spännande! Men det är en helt fiktiv roman alltså? Eller finns personerna och är möjliga att intervjua?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.