beteendedesign

Apple vs. Hövding – bra och dålig beteendedesign

Dagens exempel är en omarbetad version av ett exempel som dyker upp i boken Beteendedesign: psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar där jag och designern Arvid Janson visar hur psykologi kan användas i bland annat produktutveckling och i kommunikation. Boken finns på de flesta bibliotek samt på Adlibris och Bokus.

Som beteendedesigners så är vi lite skadade när det gäller just belönande användarupplevelser. Den som kan sin inlärningspskologi vet att beteenden styrs av dess konsekvenser, så att konsekvenserna är positiva är en nyckel för all typ av förändring. Ett företaget som fått uppleva hur nitiska jag och Arvid kan vara Hövding, skapare av cykelhjälmen med samma namn. Det unika med hjälmen är att den är en airbag, vilket gör Hövding till den säkraste hjälmen som finns just nu. Till skillnad från sina konkurrenter så sabbar hjälmen inte heller bärarens frisyr.

Hövding är en perfekt produkt, men att komma igång med den kantas av allt annat än vad beteendeforskaren BJ Fogg kallar för small wins, alltså många snabba belöningar i början av en användarupplevelse. Kom ihåg att en traditionell hjälm är busenkel att börja använda, allt du gör är ju att sätta på den. Hövding är ingen traditionell hjälm, men med en prislapp på närmare 3000 kronor så har man som kund rätt högt ställda förväntningar. Dessvärre införlivades inte dessa när jag köpte min första (precis som alla cykelhjälmar gäller “once you pop you must stop” även för Hövding). Det första du som kund måste göra är att ladda hjälmen. Vart frågar man sig? I en dator som är påslagen och som har ett USB-uttag. Du kan alltså som tidigast börja att använda din nya hjälm, en dag efter att du har köpt den. Att innehavaren dessutom uppmanas att läsa instruktionsboken innan användning förtar ännu mer av upplevelsen, manualen är långt ifrån lättläst.

En mer positiv person hade nog uppskatta att Hövding verkat lägga all sin energi på att utveckla en säker hjälm. Som så många andra företag så snubblar de på mållinjen bara för att de inte satt sig in i hur en användares första möte med produkten ska se ut. Några som har gjort det perfekta första mötet till sitt signum är förstås Apple. Nyligen köpte en av oss Apples nya trådlösa hörlurar. Bortsett från att levereras fulladdade och redo att användas så innehöll “instruktionsboken” ett enda steg: lägg hörlurarna på din telefon för att komma igång. Det tog nog mindre än 20 sekunder från det att förpackningen öppnades till att musik strömmade ur lurarna. Tack vare den är belöningspräglade första upplevelsen väljer jag att förbise att hörlurarna, precis som alla Apple-prylar, är hutlöst överprisade.