Den senaste tiden har jag varit fascinerad av ansiktstatueringar. Inte för att jag tror att just en sådan skulle passa mitt pojkaktiga ansikte utan mer för vad de kan lära oss om hur vi fattar beslut. Beteendeekonomen Daniel Kahneman menar att vi människor har två typer av beslutsfattarsystem: ett som agerar på intuition, är snabbt och erfarenhetsbaserat och ett långsamt, analytiskt som också kräver mer energi. Vårt snabba system sparar oss massor av tankekraft eftersom det hjälper oss genvägar för att fatta rätt beslut. Vi behöver till exempel inte anstränga oss så mycket för komma på vad två plus två blir (se facit nedan). Det är också vårt snabba system som är igång när vi reflexmässigt tar på oss säkerhetsbältet så fort vi satt oss i en bil.
Vårt långsamma och analytiska system är inte lika lätt att aktivera som det snabba. Man brukar säga att vi måste bli engagerade på något sätt för att vi ska orka mobilisera det analytiska systemet. Så här gjorde till exempel företaget Mailchimp i sitt senaste utskick för att göra just detta:
Så vad har då allt detta med ansiktstatueringar att göra? Jo just denna typ av tatuering är det optimala sättet att notera hur ditt snabba system kan leda in dig på villovägar. Jag gissar att du (precis som jag) får massor av associationer så fort du ser en person med tatueringar i ansiktet? Kanske är dessa associationer så starka att de påverkar hur du beter dig? Du kanske vänder bort blicken, går över till andra sidan av gatan eller håller extra hårt i din väska? Jag pratar som ni förstår om stereotyper och hur svårt det är att låta bli att agera på dem. Den som vill läsa mer om hur vårt snabba beslutsfattarsystem kan ställa til det för oss bör läsa Malcom Gladwells bok Blink som handlar om just våra två beslutsfattarsystem.
Facit: 2+2=4
Bild: flickr.com/minusbaby