Vi som arbetar på Psykologifabriken har det väldigt lyxigt. Tänk att få leda de Träningsprogram vi erbjuder och coacha deltagare att göra goda handlingar, utföra produktiva beteenden, spara sina idéer, ge positiv feedback eller förändra sättet de fattar sina beslut. En annan förmån är att kunna delta i de träningsprogram vi erbjuder. Jag fick nyligen vara med i en omgång av Lyckolabbet, där jag fick lära mig en hel del om positiv psykologi och hur jag med några enkla knep kan göra min vardag lyckligare och mer positiv.

En av de utmaningar jag fick av min coach var att spendera tid eller pengar på någon annan. Det finns god forskning som tyder på att många mår bättre och får ett större välbefinnande, genom att spendera sina resurser på någon annan. I aktivitetsflödet i Viary kunde jag se att flera av deltagarna i Lyckolabbet redan gjort sådant som att bjuda kollegor på fika eller skänka pengar till välgörenhet.

Jag antog utmaningen genom att skänka ett bidrag till hjälporganisationen Kiva.org. De administrerar mikrolån, så att jag som förhållandevis rik och välbärgad (tack CSN) kan låna ut en liten summa pengar till någon med en idé för ett projekt. I Sierra Leone finns Sahr Mathew som vill hjälpa ungdomar att få tillgång till bra utbildning. Jag hoppas att han använder de 25 dollar han fick låna av mig på ett vettigt vis.

Varför finns detta inlägg på Valbloggen? Jo, när jag skänkt summan började jag fundera kring mitt eget beteende. Hur kommer det sig att jag skänker 25 dollar till en, för mig, okänd person i Sierra Leone? Vad kom min motivation ifrån?

En som forskar mycket på socialpsykologi och framför allt prosocialt beteende är Lalin Anik. Hon har visat hur en organisation många gånger fungerar bättre om dess medlemmar är altruistiska och utför goda gärningar gentemot varandra. En av hennes fynd är att ju fler i samma sociala grupp som gör någonting bra, desto mer benägen blir varje enskild medlem att också bidra till det hela. Min uppgift i Lyckolabbet är ett tydligt exempel på detta. Jag kunder se hur andra som också deltog, redan hade gjort bra saker för sina kollegor eller, som i mitt fall, för en behövande främling. På så sätt spred sig det goda beteendet vidare i gruppen och kom ännu fler till nytta.

Så, om du vill få människor att skänka pengar till någon, börja med att visa att andra redan gjort det.

Vill du veta mer om vilka faktorer som styr vårt beslutsfattande? Vill du kunna använda dem till din fördel? Kontakta Beslutsbyrån.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.