På bloggen Experimentfabriken skriver vi om hur digitala verktyg kan hjälpa oss att utvecklas. Här hittar du inlägg om appar, experiment vi utfört samt hur vårt digitala verktyg Viary används. Detta inlägg är en återpublicering.

Starta appen Zombies, Run! när du ska ut på löprunda så varvas din musik med radiomeddelanden om att du är jagad av zombies. Det hela är lite som en ljudbok för den som tränar med en sammanhållen historia där du blivit utsedd till “Runner 5” som måste springa för att hämta förnödenheter, springa för att rädda personer som är fast utanför den säkra staden och springa för att hitta botemedlet till viruset som skapat alla zombies. Ett uppdrag motsvarar en löprunda.

Sätt på dig armbandet Nike Fuelband när du ska träna och du har en flashig nästa generationens stegräknare, komplett med app och möjlighet att se statistik över hur mycket du rör dig. Nike har hittat på ett eget mått för rörelse, fuel, och rekommenderar olika nivåer för hur mycket fuel du bör jaga under en dag. Aktiv kontorsdag: 2000 fuel. Aktiv dag med träning: 3000 fuel. Väldigt aktiv dag: 4000 fuel. När du synkar armbandet med appen får du animationer när du når eller överträffar ditt eget valda mål och du har tillgång till mängder av grafer över dina dagar, veckor, månader och år.

Zombies, Run! och Nike Fuelband kan båda ses som träningsredskap som lånar funktioner från spel, det som kallas gamification eller spelifiering. Det finns dock en viktig skillnad. Nike Fuelband förlitar sig mer på poäng, små troféer och mål. Något som kritiserats för att vara en ytlig variant av spelifiering. Krititerna kallar detta för pointification eller poängifiering. När Niklas träffade en av skaparna till Zombies, Run! menade han just detta. Att många spelappar som Runkeeper och Nike+ glömmer bort spelet och fokuserar på poäng och statistik. Zombies, Run! däremot leker med löpningen och förändrar upplevelsen av den. Du kanske blir rädd när zombies börjar flåsa dig i nacken eller extra motiverad att öka tempot när du får höra att du har chans att rädda 50 liv.

Själv har jag tagit mig till uppdrag nr 11 i Zombies, Run! samtidigt som jag har använt Nike Fuelband i ungefär en månad och nått 62 051 fuel. Jag har ett snitt på 2 585 fuel och hamnar då mellan en aktiv kontorsdag och en aktiv dag. Jag gillar båda metoderna. För mig verkar det inte finnas en motsättning mellan spelifiering och poängifiering. Men vi får se vad som funkar i det långa loppet.

Jag ska fråga Runkeeper vad de tänker när de kommer till Health Hack Day nu i helgen.

Läs mer: Vår medarbetare Linda Backman skrev artikeln 5 sätt att spela vardag till Modern Psykologi och jag skrev om mitt framträdande i P3 Spel om att jaga troféer här, alla våra texter om spelifiering hittar du här.

12 svar till “Zombies, Run! VS Nike Fuelband”

  1. John Airaksinen skriver:

    Zombies Run var rätt kul! Särskilt mekanismen “nu flåsar dom dig i nacken – spurta!”. Är peppad på att testa FuelBand också!

  2. Kenny Wadin skriver:

    För styrketräning kan jag tipsa om fitocracy.com, som förvisso mer hamnar under “poängifiering”, men där man iaf kan göra “quests” och gå upp i “level” m.m.

  3. Oskar Henrikson skriver:

    Åh, det måste jag testa! Bill Day från Runkeeper pratade om det nu under Health Hack Day. En kommande, mer spelifierad app, är Teemo som Bonnier visade en demo av! 

  4. […] og det er dette nettstedet og produktet jeg vil gå utifra når jeg skriver dette blogginnlegget: Psykologifabrikken. Skjermdump fra […]

  5. […] mer bevisste på viktige saker, og det er jeg veldig for! Et eksempel er Nike+, som omtales på bloggen til Oskar Henrikson. Nike+ består blant annet av en app til mobilen som du aktiverer når du løper, som måler hvor […]

  6. […] http://www.psykologifabriken.se/zombies-run-vs-nike-fuelband/ Share this:TwitterFacebookLik dette:Like Laster… Bookmark the […]

  7. […] Spillmekanikk kan brukes til å løse kommunikasjonsfaglig utfordringer på nett. Har du for eksempel et tema/budskap som er enten gørr kjedelig å lese side opp og side ned, ELLER du har et tema som rett og slett er litt vanskelig å forklare på en skriftlig måte, da er gamification kanskje løsningen. Som Thomas Skavhellen skriver om på bloggen sin om trapper og pianotangenter, blir folk frista til å gjøre vanlige ting hvis det er blir gjort mer “gøy”. Gamification er veldig grei måte å få folk til å gjøre ting som egentlig er litt kjedelig – Gjør det mer gøy/anderledes og spennende! Som for eksampel Trapper eller Run, Zombie! […]

  8. […] syntes jeg det er en flott greie. Det at folk kan motiveres til å lære nye ting, dra ut på trening eller få øyne opp for noe de kan ha nytte av, er ingen ting bedre! Gamification kan dras inn i […]

  9. […] gjøre hva enn du vil formidle mer underholdene. Er det kjedelig å jogge? Last ned en app hvor et narrativ fra en zombie-apokalypse driver deg fremover med lyden av jagende zombier og mål som f.eks å ”redde” andre […]

  10. […] du. På denne måten blir løping gjort om til et spill. På psykologifabriken.se kan man lese om dette og andre digitale verktøy som har brukt spillifisering for å motivere […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.