kbt och vetenskaplig metod

Verktyg från KBT och vetenskaplig metod hjälper dig att förverkliga dina idéer

“Idéer är inget. Genomförandet är allt”.

Citatet kommer från en intervju som magasinet Filter gjorde med tv-producenten Karin af Klintberg. Klintberg ligger bakom ”Värsta språket”, ”Landet brunsås” och succén ”Historieätarna”. Idéer som skrivit om det svenska tv-landskapet.

Filmanimationsbolaget Pixars grundare John Lasseter gjorde ett liknande uttalande i New York Times i början av året. Lasseter tycker att idéer oftas är överskattade och det viktiga är vad man gör av sin idé – och hur bra man är på att lösa alla problem som dyker upp på vägen.

Att genomförandet skulle vara allt syns även i de olika modeller som finns över kreativa processer. Samtliga börjar med idégenerering – men resterande steg består alltid av testande, prototypskapande och utväderande. Klintberg och Lasseters uttalande stämmer alltså väl överens med forskningen kring kreativitet. Ett knep för att underlätta genomförandet är att se på det som ett experiment. Låt dig inspireras av vetenskaplig metod och beteendeterapi när du vill förverkliga en av dina idéer.

1. Skapa en hypotes

Ett första steg för att förverkliga din idé är att omforma den till en hypotes. Du kanske har en idé om ett tv-program som lär barn och föräldrar om abstrakt tänkande, en ganska bra idé om du frågar mig. Formulera nu om din idé till något som du faktiskt skulle kunna testa, en hypotes som kan motbevisas. Eftersom du tror på din idé borde din hypotes gå något i stil med: “barn mellan fem till sju år kommer älska detta program”. Poängen är alltså att skapa en hypotes som går att motbevisa. När författaren Ash Maurya fick en idé om att skriva en bok om metoden lean valde han skapa ett experiment. Hans hypotes var: “en bok om lean kommer vara intressant för många”. Nu har du alltså lärt dig hur du bör formulera dig, nästa steg är att ta reda på hur din hypotes bekräftas eller motbevisas.

2. Skapa ett experiment

Ett vanligt verktyg inom kognitiv beteendeterapi är beteendeexperiment. Ett sådant innebär att terapeuten och klienten utformar ett experiment där klienten testar något av sina antaganden – till exempel att alla kommer att stirra i två minuter om du spiller ut ett glas vatten på kaféet. Ett beteendeexperiment syftar till att testa hur väl vårt sätt att tänka eller bete oss fungerar, huruvida våra förutsägelser stämmer, samt att prova nya sätt att göra saker på. Din idé och hypotes kommer säkerligen stöta på mycket kritik, inte minst från dig själv. Fastna inte kritikfällan utan skapa istället ett konkret experiment utifrån din hypotes. Här kommer lite inspiration för hur ett experiment kan se ut.

Enkla experiment är de mest effektiva: Dropbox är en sorts digital mapp som gör det möjligt för dig att spara alla dina filer på internet. En minst sagt tekniskt komplicerad tjänst. När Dropboxs grundare Drew Houston fick idéen till tjänsten visste han att det skulle ta tid att förverkliga den. Istället för att låsa in sig på sitt rum och börja programmera gjorde han det alla med en bra idé bör göra — han skapade ett experiment. På sajten getdropbox.com visade Drew en kort film som förklarade tjänsten på ett snabbt och enkelt sätt. De som blev intresserade kunde sedan skriva upp sin mejladress för att få tillgång till tjänsten när den var klar. Filmen blev en viral succé och tiotusentals personer skrev upp sig. Då visste de inte att det skulle ta 18 månader för Drew att förverkliga sin idé. Idag har Dropbox miljoner användare, tjänsten var uppenbarligen värd att vänta på.

Internet, ditt experiments bästa vän: Jag har en idé! Jag vill sälja skor på internet. Okej, inte en så värst unik idé. När Nick Swinmurn, grundaren av skoföretaget Zappos, kläckte idén 1999 var detta dock något banbrytande. Swinmurn gick då till ett gäng investerare för att få pengar för att genomföra sin idé. Investerarna bad honom komma tillbaka när han kunde visa att hans idé faktiskt funkade. Så vad gjorde Swinmurn? Köpte han in ett lager av skor och byggde en ambitiös hemsida? Nej, han skapade ett experiment. Att köpa in skor är dyrt och riskabelt så istället gick han till sin lokala skohandlare och fotograferade alla skor de sålde. Bilderna la han upp på sin väldigt enkla sajt och bad besökarna mejla honom om de ville köpa något par. Så fort han fick en order gick han tillbaka till skohandlaren och köpte paret och postade det till kunden. Swinmurn fick snabbt så pass många beställningar att han kunde säga till investerarna att hans experiment hade positivt utfall. Zappos köptes 2009 av Amazon för 1,2 miljarder dollar. En “miljardidé” som började som ett experiment.

Skapa ett offline-experiment: Experiment kan givetvis användas av flera än av internetföretag och av psykologer. Under sin första mandatperiod ville Barack Obama skapa en statlig myndighet som skulle upplysa medborgarna om kreditbedrägerier. Om du tror att det är dyrt att skapa Dropbox kan du bara föreställa dig hur dyrt och tidskrävande det är att skapa en ny myndighet. Obama och hans stab ville förstås inte lägga ner tid och pengar på något som medborgarna inte var intresserade av. Kreditbedrägerier var ett växande problem men skulle medborgarna ta hjälp av staten för att lära sig mer om dem? För att testa sin hypotes utformade Obama och co ett experiment. De fixade ett telefonnummer dit personer kunde ringa om de hade frågor om kreditbedrägerier. Under en helg spred de sedan information om numret och myndigheten, som alltså ännu inte var mer än en telefon på Obamas kontor, i två kvarter i Washington. Numret blev snabbt nedringt och Obama kunde konstatera att hypotesen stämde.

3. Utvärdera ditt resultat och planera nästa experiment

Genomförande må vara allt men tro inte att det räcker med ett litet experiment för att förverkliga din idé. Fick du positivt utfall på ditt experiment är det bara att fortsätta att arbeta med din idé. Släpp aldrig experimenterandet. Även stora företag som Google testar alla sina idéer och förändringar med experiment. Misströsta inte om du fick ett negativt utfall på ditt experiment. Ett negativt resultat är fortfarande ett resultat. Förhoppningsvis har du fått mängder av feedback som hjälper dig att omarbeta din idé, skapa en ny hypotes, redo att testas med ett experiment.

Läs tips:
Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan That Works av Ash Maurya
12 verktyg i KBT av Ida Flink och Steven Linton
Gratis kurs i kreativitetspsykologi

Publicerades ursprungligen i Modern Psykologi.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.