Verklighetens Mad Men vs. Psykologifabriken — Vem gör dig mest kreativ?

Jag älskar bloggen Brain Pickings men ett av deras senaste inlägg gjorde mig rejält besviken. Inlägget har titeln “Original Mad Man David Ogilvy on the 10 Qualities of Creative Leaders”, en ganska lockande sådan eller hur? Visst vi har sett liknande förr men jag uppskattar verkligen enkelheten med denna typ av listor.

Så vad hoppas man på när man klickar på en sådan titel? Personligen så inspireras jag gärna till att arbeta annorlunda, speciellt om det utlovas att jag kommer bli mer kreativ. Dessvärre så föll David Ogilvy och Brain Pickings i samma fälla som så många andra fallit i, de är för luddiga. Tips så som “Charisma — charm and persuasiveness” eller “A sense of humor” hjälper mig föga när jag behöver komma på en ny idé. Vad, baserat på dessa tips, borde jag göra för att bli mer kreativ?

Forskning har sedan länge visat att kreativitet inte är ett personlighetsdrag utan snarare beteenden som vi alla kan utföra. Tips som ovanämnda förstärker en allt för etablerad myt: att kreativitet skulle vara en egenskap som få besitter. Jämför denna syn med idén bakom våra träningsprogram. I träningsprogrammen tränar du och dina kollegor i 10 till 15 minuter om dagen på att till exempel bli mer kreativa. Via vår app Viary får du uppdrag, insikter och coaching.

Till skillnad från David Ogilvy så gör vi ingen skillnad mellan att träna inför ett marathon och att träna på att bli mer kreativ. Han må ha en TV-serie baserad på sitt liv men vi har forskningen på vår sida, och det är allt som räknas. Håller du med får du gärna ta en titt på vårt program i kreativitet.

Tips! Du som vill underhålla din kreativitet på en lagom nivå bör testa vår helt mejlbaserade kurs Creativoly. Under en månad får du dagliga uppdrag och insikter som kan hjälpa dig bli mer kreativ.

Bild: flickr.com

2 svar till “Verklighetens Mad Men vs. Psykologifabriken — Vem gör dig mest kreativ?”

  1. Johan skriver:

    En hypotes jag haft länge när jag läst olika artiklar om kreativitet som beteende snarare än personlighetsdrag:

    Kan det inte vara så att alla kan vara kreativa och kan lära sig rätt beteenden, men väldigt få har kapaciteten att orka driva igenom kreativa idéer?

    Min erfarenhet är att det är en ständig warzone att få igenom kreativa idéer då de oftast möts av skepsis iom att de flesta människorna är rätt lata och vill få klart saker så fort som möjligt. Därför är det är generellt de som har den kapaciteten och drivkraften som brukar vara riktigt framgångsrika inom kreativa näringar, inte nödvändigtvis de med best idéer. Primärt pga att man uppfattas som kreativ utifrån vad man de fakto gör och får igenom, inte vad man tänker?

    Kontentan – alla kan vara kreativa men få orkar vara det och ännu färra orkar driva igenom kreativa lösningar och det är de som lyckas få igenom sina kreativa lösningar som ses som kreativa.

  2. Niklas Laninge skriver:

    Du har så rätt Johan! Det är därför man kan avfärda myten om att barn skulle vara mer kreativa än vuxna. De är mkt riktigt duktiga på att komma på nya och unika lösningar men precis som du säger så handlar kreativitet mer om tålamod och uthållighet. Bär ju vara en tumregel när man sätter ihop team, lika många “idésprutor” som “maratonkreatörer” :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.