Varför överkonsumtion gör oss olyckliga och hur vi undviker att hamna där.

Materialismen och överkonsumtionen i dagens samhälle kan ingen ha undgått. Säkert har många av er redan hört att vi inte blir lyckligare ju mer pengar eller materiellt välstånd vi har. Men inom positiv psykologi är man intresserad av vad som är motvikten till detta. Hur kan vi hålla oss från att överkonsumera och samtidigt bli lyckligare?

Joseph Chancellor och Sonja Lyubomirsky diskuterar vad vi kan göra för att minska överkonsumtionen. De belyser hur snabbt vi människor anpassar oss till materiellt välstånd. Till exempel kommer en miljonvinst på lotto inte öka din lycka mer än en till 18 månader, ett giftemål gör dig lyckligare i ungefär två månader och en ledare som byter jobb återgår till samma lyckonivå efter ett år. Chancellor och Lyubomirsky tar upp två aspekter som bidrar till denna anpassning. De kallar dem:
1. En pöl av njutning: likt en pöl kommer vattnet torka efter ett tag i solen. På samma sätt kommer lyckan över en ny bil avta med tiden.
2. Toppen av förmätenhet: positiva förändringar ökar våra förväntningar på mer och mer. Efter att vi köpt en stor bil vill vi ha en liten bil också.

För att komma till rätta med detta ger dem några tips:
• Välmående handlar inte bara om att må bra hela tiden, utan också om att minska tillfällena då vi mår dåligt. Det optimala enligt studier är att ha tre till fem gånger så många positiva än negativa upplevelser. Har du det?
• Öva dig på att vara tacksam över det du har. På det sättet kommer du inte att känna samma sug efter en massa nya grejer. Du har ju det du behöver.
• Dela upp den positiva upplevelsen så att frekvensen ökar, men intensiteten minskar. Istället för att handla hela månadens klädinköp på en dag, så skulle det vara bättre att köpa något då och då.
• Återvinn din lycka genom att påminna dig om härliga stunder. Du kan till exempel titta på gamla kort eller åka på helt nya äventyr med den cykeln.
• Låna lycka genom att låna och hyra saker istället för att köpa allt. Chancellor och Lyubomirsky menar att poängen är att stå emot känslan av att hyra skulle vara sämre än att äga.
• Känn efter vad som känns viktigt för just dig. Det är dina inre mål som kommer göra dig lyckligare. De yttre målen (pengar, framgång, erkännande) gör din mer olycklig. Dem fungerar mer som ett missbruk, är oftast inkompatibla med meningsfulla relationer och minskar det egna värdet.

Så, om du nu har en massa pengar som du inte längre kan spendera och undrar vad du ska göra med dem, menar Chancellor och Lyubomirsky att det finns några sätt som är bättre än andra. Nämligen, att lägga pengar på att lära sig något nytt, att spendera dem tillsammans med dina vänner och familj samt att lägga dem på någon annan.

Läs mer: Chancellor J. & Lyubomirsky S. (2011). Happiness and thrift: When (spending) less is (hedonically) more. Journal of Consumer Psychology, 21, 131–138.

  • http://www.cognitus.se/ Andreas Nordlund

    Det är så fantastiskt inspirerande att läsa Sonjas böcker och se hur det går att implementera verktygen och tankarna bakom i arbetet med människor med “psykisk ohälsa”. Jag själv har arbetat inom öppenvårdspsykiatrin som genomsyras av sjukdomstänkandet och fokuseringen på problemen som fortfarande har långt kvar innan vi börjar se patienternas resurser.

    Det är nästan tabu att föreslå att någon kan börja leta efter någonting att vara tacksam för även om Viktor Frankl långt före idag lyfte det som ett kraftfullt verktyg.

    Tack för en uppmärksammande artikel.

  • http://twitter.com/JohnAiraksinen John Airaksinen

    Håller helt med, Sonjas “The How of Happiness” är en av de psykologiböcker jag plockats mest i från som jag kan börjat tillämpa i vardagen!

  • Pingback: Opera VS Shopping