I förra veckan fick jag följande fråga när jag föreläste på en workshop om organisatoriskt lärande i Göteborgsregionen: “Om man ger en räkmacka till någon varje gång den gör något bra, då kommer den ju tröttna på räkmackor.”

Jag hade pratat om vitsen med att uppmuntra önskvärt beteende, att förstärka det som redan fungerar istället för att kritisera det som inte fungerar. När man först lär sig om den psykologiska fenomenet förstärkning börjar man gärna där, ger räkmackor och pengar i hopp om att det ska uppmuntra önskvärt beteende. Så kritiken från det uppsluppna gänget från Ale kommun var väldigt befogad. Om du är redo för överkursen kan du läsa vidare.

I TV-spelet Guitar Hero trycker du på knappar som motsvarar toner i en känd låt, som Paint It Black av Rolling Stones. Varje gång du trycker rätt på leksaksgitarren låter det rätt. När du trycker fel låter det fel. Spelet ger en omedelbar feedback som blir riktigt njutbar om man gillar gammal rock. Här krävs inga pengar, poäng eller räckmackor. Spelet ger naturliga belöningar.

Samma principer gäller när vi ska applicera denna psykologi i ledarskap, föräldraskap eller pedagogik. Veckovisa feedbackmöten, beröm och belöningsscheman i all ära. Det vi alltid strävar efter är när uppgiften, vännerna och miljön står för belöningen. Så det ledaren, föräldern eller läraren kan göra är att skapa dessa miljöer.

Jag har tidigare sagt att psykologin från TV-spel kommer leta sig in i områden som undervisning och ledarskap. Termen för detta kallas gamification och i en kritisk text på bloggen Hide & Seek vill man vara väldigt tydlig med att gamification inte är samma sak som pointification. Att bara ge poäng och små presenter för alla prestationer är inte att utnyttja den riktiga finessen med spel. Guitar Hero och räkmackan är ett väldigt bra exempel på detta. Du tröttnar på poäng, du tröttnar på räkmackor. Du spelar för låten. Du arbetar för arbetet.

Sen måste jag säga att jag fick väldigt naturliga belöningar av träffa alla i GRo-projektet och av att testa Stenungsunds spaanläggning innan det var dags att föreläsa …

6 svar till “Vad Guitar Hero lärt mig om naturliga belöningar”

  1. Mattias Jansson skriver:

    Jag är inte med här riktigt tror jag. Det låter som klassisk betingning, vilket i så fall bara fungerar i en handlingsfokuserad uppgift, inte i eftertänksamhet.
    Äkta belöning kommer i den egna tillfredsställelsen.

  2. […] Vad Guitar Hero lärt mig om naturliga belöningar | Psykologifabriken- Jag är inte med här riktigt tror jag. Det låter som klassisk betingning, vilket i så fall bara fungerar i en handlingsfokuserad uppgift, inte i eftertänksamhet.Äkta belöning kommer i den egna tillfredsställelsen. […]

  3. Oskar Henrikson skriver:

    Hmm, ja, här kanske jag inte varit tillräckligt tydlig. Jag pratar, precis som du, om att söka belöningen i den egna tillfredställelsen. Något som kommer av den naturliga feedback man får av uppgiften, tonerna, vännerna, miljön och av att fundera på saker. Jag tror nog att det kan vara väldigt belönande att vara eftertänksam! Jag brukar själv njuta av det!

    Jag tänker även att det framförallt är operant psykologi, att konsekvenserna styr beteendet mer än vad det är betingning, att beteendet paras med en positiv upplevelse. (Som klockan och saliveringen i fallet med Pavlovs hundar)

    Hur menar du med eftertänksamhet och med äkta belöning?

  4. Mattias Jansson skriver:

    När jag läser ditt inlägg en gång till så lägger jag märke till en sak till. Du skriver;
    “Du tröttnar på poäng, du tröttnar på räkmackor. Du spelar för låten. Du arbetar för arbetet.”
    Det är väl det som är nyckeln. Att feedbacken ges i relationen till målet/syftet och inte på varje ton. Tack.

  5. Oskar Henrikson skriver:

    Här finns en underbar text om Shigeru Miyamoto, skaparen av Super Mario : http://t.co/QqSZxg5 från @NewYorker. De berör också fenomenet gamification.

  6. […] Vad Guitar Hero lärt mig om naturliga belöningar | Psykologifabriken- ”Veckovisa feedbackmöten, beröm och belöningsscheman i all ära. Det vi alltid strävar efter är när uppgiften, vännerna och miljön står för belöningen…””Att bara ge poäng och små presenter för alla prestationer är inte att utnyttja den riktiga finessen med spel. Guitar Hero och räkmackan är ett väldigt bra exempel på detta. Du tröttnar på poäng, du tröttnar på räkmackor. Du spelar för låten. Du arbetar för arbetet.” […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.