Tre sömntips från psykologen Liv Svirsky

Jag heter Liv Svirsky och är leg psykolog, leg psykoterapeut med KBT-inriktning och författare. I mitt arbete träffar jag människor i alla åldrar och med varierande problematik, alltifrån ångestproblem och depressioner till svårigheter i parrelationer. Jag har skrivit böckerna:

Mer än blyg som handlar om social fobi hos barn och ungdomar.
Föräldrahjälpen – förändra familjelivet med KBT som vänder sig till föräldrar som vill ta KBT till hjälp för att hantera de problem de stöter på i det vardagliga familjelivet.
KBT – att tillämpa metoden med barn och ungdomar, en bok för de som jobbar med KBT med barn och ungdomar.
Rädsla, fobier och nedstämdhet hos barn och ungdomar som riktar sig till föräldrar, skolpersonal och andra som möter barn med de här problemen i sin vardag.

Mer om mig och mina böcker kan du läsa på Sthlm KBT.

Jag skulle vilja ägna detta inlägg åt ”jakten på timmarna”. Det här räknandet av antal sovna timmar som så många ägnar sig åt. De allra flesta har fått lära sig hur många timmar man ska sova och utifrån det planeras för när man ska komma i säng så att man somnar i tid så att man får de timmar man behöver innan det är dags att stiga upp. På morgonen summeras timmarna och jämförs med målet. Rätt antal timmar ger lugn. För få timmar väcker oro, hur ska man då klara av dagens krav och förväntningar? Jagandet efter timmar väcker med andra ord mycket stress och oro och det är något som ytterst få somnar ovaggade till. Så varför inte helt enkelt sluta jaga? Här kommer tre tips som många har nytta av, kanske kan de vara något även för dig.

1. Hur mycket sömn behöver just du? Sömnbehovet varierar mellan olika individer. Ett bra sätt att ta reda på hur mycket sömn du behöver är att helt enkelt fundera på om du är trött dagtid. Är du inte det sover du tillräckligt. Och om du ändå inte somnar kan du ju lika gärna vara upp och göra annat än att ligga i sängen och skruva dig i oro. Vilket leder vidare till nästa råd.

2. Vila kan man göra på många sätt! Om du ändå inte somnar, varför inte ta chansen till en skön vila? Kanske kan du ägna dig åt saker du sällan hinner annars som att handarbeta, läsa, lösa korsord, lyssna på musik eller lyssna på radioprogram du missat. Att ensam i sena kvällen ägna sig åt sådana aktiviteter blir för många en njutning och en stund att längta till. Så mycket mer rofylld än jakten på timmarna.

3. Kan du vara vaken hela natten? Gör ett experiment och undersök vad som faktiskt händer om du istället för att anstränga dig för att somna försöker hålla dig vaken en hel natt. Lyckas du med det? I så fall, hur påverkas morgondagen? Och vad händer påföljande natt? Många med insomningssvårigheter tycker det här experimentet låter skrämmande, det är ju raka motsatsen till den kamp de utkämpar varje kväll. Men när de väl törs testa får de ofta en hel del användbar information som gör att oron för att inte somna i tid minskar rejält. De inser nämligen att de faktiskt kan sluta jaga timmar. Timmarna kommer ändå, om inte i natt så nästa.


Text: Liv Svirsky
Foto: flickr.com/stevwicki

Under sommaren fokuserar vi extra mycket på sömn. Vårt systerföretag Hoa’s Tool Shop har nyligen släppt en sömn-app som du hittar i App Store under namnet Sömnformeln. Ladda ner den och lägg in de tips du vill testa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.