punktera en myt

Så punkterar du en myt

Trots att vi lever i informationsåldern så frodas myterna. Jag var på en middag häromdagen där en av gästerna påstod att de pågående klimatförändringarna inte orsakas av oss människor. Verkligen? Har personen missat att 97 procent av alla forskare är överens om att det visst är mänskligheten som ligger bakom? En vild diskussion utbröt kring bordet som gjorde allt annat än bidrog till middagsfriden.

Ingen har väl missat att vi människor ibland är faktaresistenta. En gång i tiden var den rådande uppfattningen att människor är strikt rationella varelser. De senaste 50 årens forskning inom psykologi har visat det är långtifrån sant – vi tar gärna genvägar när vi tänker för att spara ansträngning och låter känslor färga våra resonemang. Det finns massvis med intressanta psykologiska förklaringar till varför människor tar till sig myter och fortsätter att tro på dem. Vi kan tycka vad vi vill om det men hjärnan, som utvecklats under miljontals år av evolution, lär vi inte kunna korrigera i brådrasket.

Jaha, så när du sitter där på middagen och någon bräker om att växthuseffekten inte existerar. Finns det inget du kan göra? Absolut. Det gäller bara att lägga fram argumenten så hjärnan kan ta dem till sig.

Så punkterar du en myt i tre steg:

1.

Håll en god ton.

Hela tiden. Det finns en anledning till att mäklare är supertrevliga och politiker lånar in älskvärda kändisar i sina valkampanjer. Vi människor lyssnar hellre på folk vi tycker om och som verkar vilja oss väl än människor som framstår som osympatiska. Ifall du börjar sucka, säga saker som “fattar du inte?” är risken stor att den andra slutar lyssna.

2.

Fokusera på hur det ligger till.

Istället för att ge dig in i myten och diskutera den eller försöka hitta brister i resonemanget, håll dig till huvudargumentet. Kanske “majoriteten av alla klimatforskare är överens om att klimatförändringarna orsakas av människor”. Målet är att alla närvarande ska känna till fakta (inte att den andra ska känna sig dum).

3.

Ge en alternativ förklaring.

När du punkterar en myt uppstår ett hålrum. Det hålrummet behöver fyllas – annars kommer myten att krypa tillbaka in. Ingen vill t ex tänka på att mänskligheten riskerar att driva sig själv till utrotning. Då är det angenämare att vara klimatskeptiker. För att nå fram blir det viktigt att erbjuda ett alternativ, som att det finns ny teknologi och nya vanor som kan lösa klimatkrisen om vi bara försöker.

Vill du läsa mer? Kolla forskarna John Cook och Stephan Lewandowskys The Debunking Handbook om att slå hål på myter.

Denna bloggpost är en omarbetat version av ett blogginlägg från sirihelle.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.